Tulp uit Castricum

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

InFINNity Deck
    Participant

Als variant op een bekend liedje…

Op 14 september begonnen met de eerste opnames. Ik was toen nog bezig met RGB voor NGC7129, maar de Maan noopte tot uitwijken naar een smalbandobject. Op stel en sprong de Tulip Nebula gecentreerd en de opnames gestart. Achteraf was dit niet heel doordacht, het was mooier geweest hem linksonder uit te kaderen. De hier getoonde afbeelding is dan ook een krop, die ik daarna ook nog tot 90% verschaald heb om hem hier te kunnen plaatsen.

In totaal heb ik met mijn Esprit 150ED APO, in combinatie met de ZWO ASI1600MM Cool @ -20°C en ZWO smalbandfiltersin een EFW, 143 subs van 5 minuten opgenomen: 26 in H-alpha, 51 in O-iii en 66 in S-ii (ik had van die laatste nog 11 meer opgenomen, maar vanwege lichte sluierbewolking heb ik die maar weggedaan). Totale integratietijd is dus 2:10 in Ha, 4:15 in O-ii en 5:30 in S-ii, in totaal bijna 12 uur. Geprocessed met APP met standaard palet, beetje aan de kleuren getrokken in PSP.

Nu is het wachten op een paar heldere nachten met wat minder Maan om voor zowel de Tulp als voor NGC7129 wat RGB bij te schieten voor de sterkleuren.

Nicolàs

• This topic was modified 1 month, 3 weeks ago by  InFINNity Deck. Reason: Nieuwe versie van foto toegevoegd
    • 3 people like this.

Bakx
    Participant

Strakke kleurtjes! Die kende ik nog niet. 🙂 Maar ook jouw Tulp staat er goed op.

Die paar heldere nachten konden wel eventjes op zich laten wachten . . . . . helaas. Wat was het afgelopen nacht helder hier. In jaren niet zo zwart gezien. Ik moest bijna bukken om mijn hoofd niet aan de melkweg te stoten. Schitterend mooi en indrukwekkend.

InFINNity Deck
    Participant

Ook hier was het prachtig. De meeste data heb ik afgelopen twee nachten geschoten.

Ik heb een nieuwe laptop waarmee ik de laatste bewerking gedaan heb, maar zie nu (achter mijn vast computer zittende) dat het wellicht wat te veel van het goede is. Eerst maar wat RGB bijschieten en dan weer verder prutsen….

Vanavond wordt het weer prut, mogelijk morgen weer een kans…

Nicolàs

InFINNity Deck
    Participant

Ik heb een iets subtielere versie gemaakt. Hij is nog steeds lekker kleurrijk, maar daar hou ik wel van. 🙂

Nicolàs

InFINNity Deck
    Participant

Afgelopen avond was het hier nog helder, dus een prima gelegenheid wat RGB aan mijn Tulp toe te voegen. De processing deze keer wat conservatiever gedaan. Totale integratietijd is nu 1:20 in R, G en B (subs van 120s), 2:10 in Ha, 4:15 in O-ii en 5:30 in S-ii, in totaal bijna 16 uur. Geprocessed met APP met Hubble palet, beetje aan de kleuren getrokken in PSP.

Nicolàs

• This reply was modified 1 week, 4 days ago by  InFINNity Deck. Reason: Afbeelding vervangen door nog iets betere versie
    • 3 people like this.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)

You need to log in or to reply to this topic.