Uit de ‘oude’ doos: Barnard 344

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Uit de ‘oude’ doos: Barnard 344

Tagged: 

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Posts
  • #20582
    van der Hoeven
    Participant

    Terug in het verleden…

    Vanwege het gebrek aan goed weer en nieuwe data is het soms leuk om terug te kijken.

    Ik bladerde door mijn beelden en dacht: “Wat is het beeld waar ik de laatste jaren het meest blij mee was?”

    Ik denk dat het deze is. Deze toont Barnard 344 in het sterrenbeeld Zwaan, vlakbij de ster Sadr. Deze werd zelfs een APOD (mijn eerste genomen met mijn eigen apparatuur): https://apod.nasa.gov/apod/ap150422.html

    Vooral de kleuren in deze afbeelding en het mooie contrast tussen de nevels en de gebieden zonder stof/gas spraken mij erg aan.

    Ik hoop echt dat als weer het weer toelaat dat ik ooit weer zo’n beeld kan nemen, want de sterrenhemel is zo mooi.

    Clear skies voor iedereen!

    #20585
    KeesScherer
    Participant

    Jammer dat we het zonder technische details moeten doen André.

    EDIT: gevonden….

    #20587
    van der Hoeven
    Participant

    Ik vind soms dat een beeld op zich genoeg zou moeten zijn :)

    Valt me altijd op bij astrofotografen. Die vragen altijd gelijk om de opname details. Is een beetje zoiets als dat iemand een mooie foto van een leeuw voor National Geographic maakt en dat iedereen vraagt: “Hoe lang heb je belicht? Welke ISO gebruikte je? Welke camera?”.

    Eigenlijk vind ik dat niet altijd zo relevant. Soms gaat het gewoon om het beeld.

    Maar ik was het eigenlijk gewoon vergeten te vermelden :)

    #20588
    KeesScherer
    Participant

    Ik vind soms dat een beeld op zich genoeg zou moeten zijn ? Valt me altijd op bij astrofotografen. Die vragen altijd gelijk om de opname details. Is een beetje zoiets als dat iemand een mooie foto van een leeuw voor National Geographic maakt en dat iedereen vraagt: “Hoe lang heb je belicht? Welke ISO gebruikte je? Welke camera?”. Eigenlijk vind ik dat niet altijd zo relevant. Soms gaat het gewoon om het beeld. Maar ik was het eigenlijk gewoon vergeten te vermelden ?

    Daar zijn wij het dan toch heel erg oneens André, als ervaren astrofotograaf is er ook een dankbare taak om die ervaring te delen met beginners en ook al gevorderden. Voor al die mensen is het juist zo fijn om de technsche gegevens bij zo’n opname te zien.

    #20589
    Theunissen
    Participant

    “Hoe lang heb je belicht? Welke ISO gebruikte je? Welke camera?”.

    Ik vind dat als mensen om de gegevens vragen, en wellicht nog meer om de postprocessing stappen op weg naar het eindresultaat, dat zeer relevante en terechte vragen zijn. Sterker nog, hebben we allemaal niet op deze manier veel geleerd?

    Astrofotografie is toch juist een zeer technische hobby? Dit lijkt mij de rede dat astrofotografen na bewondering van het resultaat graag willen weten hoe e.e.a. tot stand is gekomen.

    Dus ik hoop André dat je het technische/communicatieve aspect in de toekomst niet laat vallen … het hoort erbij en het mes snijdt aan 2 kanten.

    #20590
    van der Hoeven
    Participant

    Dan hebben jullie mij verkeerd begrepen :) Zoals ik zei was ik het gewoon vergeten.

    Maar ik vind wel dat soms een beeld genoeg kan zijn. Natuurlijk is het een technische hobby en is het interessant, en ik zal bijna altijd wel die info erbij zetten. Maar als ik het dan een keer vergeet wordt er gelijk naar gevraagd, en vandaar mijn opmerking. Ik vond het gewoon wel opvallend.

    Ik denk dat we met zijn allen soms ook wel eens uit het oog verliezen dat het soms ook gewoon mooie plaatjes zijn. En daar kun je soms ook gewoon van genieten. Dat was meer de onderliggende boodschap. Ik vind soms wel dat de nadruk iets teveel op alleen het technisch aspect ligt.

    Het was dus een heel legitieme vraag, maar ik hoop ook dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel.

    #20591
    Theunissen
    Participant

    Ja, ik begrijp het wel :-) .

    #20594
    Guest
    Participant

    Andre, ik ben het met je eens. Soms interesseert het ook mij geen moer (sorry) hoe het gemaakt is en wat de astronomische achtergrond is (zwart gat, exoplaneet, supernova, exoplaneet). De artistieke schoonheid kan ook genoeg zijn. Mocht de liefhebber ook gefascineerd zijn, gewoon ff details vragen.

    Wim, kort door de bocht

    #20599
    Theunissen
    Participant

    Mocht de liefhebber ook gefascineerd zijn, gewoon ff details vragen.

    Dat is toch precies wat zowel Kees als ondergetekende gedaan hebben?

    #20600
    van der Hoeven
    Participant

    We hoeven dit absoluut niet persoonlijk te maken :) Het was meer een gedachtenspinsel die bij mij opkwam en die ik regelmatig tegenkom. Het was dus meer een algemene beschouwing als reactie op de eerste vraag om technische details. Feit is wel dat de allereerste opmerking gelijk een vraag om technische details is en er niks wordt gezegd over het plaatje zelf. Dat is meer wat ik bedoelde te zeggen en dat mijn persoonlijke mening is dat dat soms minder relevant is.

    Niemand hoeft zich hier dus persoonlijk op aangesproken te voelen.

    #20601
    KeesScherer
    Participant

    Feit is wel dat de allereerste opmerking gelijk een vraag om technische details is en er niks wordt gezegd over het plaatje zelf.

    Wat wilde je horen over het plaatje zelf André, dat het een fraaie foto is? Daarvoor lijkt b.v Facebook mij de plaats. Hier, op een astrofotografie forum gaat het vooral om het delen van de technische details en het stellen en beantwoorden van vragen over zo’n opname.

    #20602
    van der Hoeven
    Participant

    Opmerkingen kunnen ook gaan over compositie of vragen over bijv kleurkeus. Laten we zeggen dat we van mening verschillen.

    Ik merk de laatste tijd dat ik steeds minder actief wordt, gedeeltelijk door tijdgebrek maar ook een beetje door de manier waarop deze hobby door veel mede astrofotografen wordt gezien. Het technisch aspect is één van de componenten maar wordt, naar mijn mening, te vaak tot hoogste doel verheven.

    Ook op een forum als dit kan iemand best wel eens iets delen waar hij gewoon blij mee is.

    Maar verder laat ik deze discussie maar voor wat hij is.

    #20603
    Bus
    Participant

    De discussie volgende zie je maar weer dat een goedbedoelde plaatsing al snel uit kan monden in een verhitte discussie….dat is de kracht van internet (helaas). Dingen die jij zegt/schrijft kunnen door verschillende individuen totaal verschillend (lees verkeerd) worden opgevat waardoor de hele context uit zijn verband wordt gerukt. Dat vindt ik altijd erg jammer.

    Wat dat betreft ben ik het wel eens met eens met één van je eerste stellingen:

    “Ik vind soms dat een beeld op zich genoeg zou moeten zijn ?

    Valt me altijd op bij astrofotografen. Die vragen altijd gelijk om de opname details. Is een beetje zoiets als dat iemand een mooie foto van een leeuw voor National Geographic maakt en dat iedereen vraagt: “Hoe lang heb je belicht? Welke ISO gebruikte je? Welke camera?”.

    Eigenlijk vind ik dat niet altijd zo relevant. Soms gaat het gewoon om het beeld”

    Maar goed, we leven in een vrij land dus iedereen mag daar zijn eigen mening over hebben lijkt mij.

    Daarnaast vind ik het een hele fraaie foto André.

    #20604
    Theunissen
    Participant

    De discussie volgende zie je maar weer dat een goedbedoelde plaatsing al snel uit kan monden in een verhitte discussie…

    Zo zijn er meer zaken die tot discussie kunnen leiden bijv: te creatief gephotoshop welke weer tot een authenticiteit discussie kan leiden. Nu is in het algemeen wel te stellen dat met name de top astrofotografen, ik denk dus inderdaad in dit geval aan Andre en Kees … en gelukkig niet aan ondergetekende of aan Rutger … die dit soort vragen veelvuldig zullen krijgen.

    Het draadje is gesloten heren! Dank voor ieders bijdrage.

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • The topic ‘Uit de ‘oude’ doos: Barnard 344’ is closed to new replies.
Scroll to Top