Vakantie Ardeche

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Vakantie Ardeche

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #8350
    Musquetier
    Participant

    Net terug uit de Ardeche waar ik 3 weken op een camping bij Joyeuse heb gezeten. Naast de stacaravan was een haag met gaas en daarachter een mooi veldje, dus hup, verlengsnoer door de heg en met de auto en astro-spul het veld op. Om 21:00 alles opstellen, SGP profieltje selecteren, slewen, plate solven, auto focussen, PHD2 inregelen, en draaien maar. Beetje slapen in de auto en ongeveer elk uur ff kijken of alles goed gaat tot het licht wordt (ong. om 5:30 am).

    Zo ongeveer 6 nachten lekker gedraaid (soms moet je ook een goede nacht slapen en we hadden ong. 1 weekje bewolking) maar lekker subs geschoten van Eagle nevel (Ha/OIII/SII), M81/82 (LRGB + Ha) en M31 (LRGB). De komende weken/maanden lekker op gemak bewerken en later hier posten…

    Het was een heerlijke vakantie, nagenoeg geen files, lekker warm (maar niet klef), canoën, middeleeuwse stadjes bekijken, kasteeltje zien, zwemmen en pootje-baden in de riviertjes, kortom het waren prima weekjes.

    #8351
    Groenewold
    Participant

    Ohhhh lekkkerrrr, 6 nachten! Ik denk dat ik ook eens een goede camping aan ga doen, inderdaad heb je dan gewoon stroom en kan ik mijn huidige spullen direct gebruiken, zonder gepruts met accu’s. Ben heel benieuwd wat voor kwaliteit je op zo’n plek kan halen!

    #8352
    Theunissen
    Participant

    Ik zie dat de stroomvoorziening uit jouw auto geen probleem is :-) .. ziet er goed uit! De tip: zorg voor weinig kinderen of een grote kofferbak ( @supernov) .

    #8353
    Groenewold
    Participant

    Of ga buiten het seizoen een keer in je eentje, daar denk ik aan.

    #8729
    Musquetier
    Participant

    Hier de eerste foto van de Frankrijk (Ardeche) onderwerpen. Dit maal de Eagle Nevel. Met 130/910mm refractor, Baader filters en de ATIK 383L+ en een 0,8x reducer (effectief dus 728mm en F5.6). Helaas niet de beste volg-karakteristieken behaald met de CGEM, ik denk dat ik deze een keer helemaal moet reviseren. Ook twijfel ik of hij wel 100% accuraat in focus stond gedurende de hele belichtingsperiode…

    Belichting 10x 900 sec. Ha/OIII/SII, totaal 7,5  uur verspreid over 3 nachten waarbij ik in de auto heb liggen tukken. ‘s Nachts was het nog pittig koud (ondanks de thermokleding, astro-handschoenen en wollen muts). Telkens na uurtje wakker te worden om te checken of het allemaal nog loopt.

    #8808
    Musquetier
    Participant

    Hier een tweede foto uit de Ardeche van M81/M82:

    910/130mm + 0.8x reducer
    ATIK 383L+ mono
    Baader filters
    34x 300 sec L
    10x 300 sec RGB
    8x 900 sec Ha

    #8810
    Musquetier
    Participant

    Ik had ook nog vlug een M31 geschoten maar die is niet zo heel bijzonder geworden (wellicht moet ik deze nog eens opnieuw bewerken):

    910/130mm + 0.8x reducer
    ATIK 383L+ mono
    Baader filters
    30x 300 sec L
    10x 300 sec RGB

    #8815
    Groenewold
    Participant

    Je moet even je foto’s opnieuw plaatsen, het is wat onduidelijk maar de attachments zijn voor bestanden anders dan foto’s. Foto’s plaats je met de camera button.

    #8822
    Musquetier
    Participant

    Je moet even je foto’s opnieuw plaatsen, het is wat onduidelijk maar de attachments zijn voor bestanden anders dan foto’s. Foto’s plaats je met de camera button.

    done…

    #8823
    Groenewold
    Participant

    Het valt mij op dat je zaken als satelliet-sporen nog ziet, gebruik je geen Sigma Clipping?

    #8831
    Theunissen
    Participant

    het is wat onduidelijk maar de attachments zijn voor bestanden anders dan foto’s

    Mwoah, “no photos” :-) …

    #8836
    Musquetier
    Participant

    Het valt mij op dat je zaken als satelliet-sporen nog ziet, gebruik je geen Sigma Clipping?

    Zeker wel maar PI poetst ze niet in alle gevallen even goed weg. Volgens mij kan ik beter die foto’s niet mee stacken…

    #8837
    Theunissen
    Participant

    Volgens mij kan ik beter die foto’s niet mee stacken…

    De echte connaisseurs zijn hier geen voorstander van, ik persoonlijk neem ze bij een lager aantal subs niet mee, Blinktool is het voorkeur instrument.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top