Van DWB111 tot NGC6888, 4 paneel mozaiek Sadr regio in Ha. DSLR

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author

KeesScherer
    Participant

Gemaakt met Skywatcher Esprit 100 APO/ Canon 6Da en Optolong 12nm Ha filter tijdens de nachten van 20+21 juni en 13+14 juli 2016. Elk paneel 14×900 seconden iso 1600. Gestacked per paneel met DSS (30 darks, 30 flat, 174 bias), verder bewerkt met Pixinsight, DBE per paneel, Staralignment, GradientMergeMosaic, HistogramTransfer, Exponential Transformation en CurvesTransformation.

Ik heb voor het mozaiek deze tutorial gevolgd van Lightvortexastronomy.com waarbij ik tegen een vervelende foutmelding aanliep, maar die heb ik kunnen oplossen, de oplossing heb ik onder de tutorial gezet.  Alle data staat gedocumenteerd in folders zodat ik een volgende keer door kan bouwen.

Groenewold
    Moderator

Supergaaf! Interessante oplossing ook wat dimensies betreft, heb je dan die 2 panelen echt een beetje moeten stretchen? Kan me voorstellen dat dat minder is voor je sterbeeld..

• 1 person likes this.

KeesScherer
    Participant

Supergaaf! Interessante oplossing ook wat dimensies betreft, heb je dan die 2 panelen echt een beetje moeten stretchen? Kan me voorstellen dat dat minder is voor je sterbeeld..

Ja, dit was een heel project tot nu toe. Gelukkig geleidelijk op kunnen bouwen (want telkens 1 paneel erbij) want het “mozaieken” is een heel gedoe. De afmetingen heb ik maar heel weinig hoeven aan te passen want 1 en 2 pixels op 9300 en 5900 pixels is niet heel veel, maar op 1 pixel verschil stopt de mozaiek funktie er mee.

Theunissen
    Keymaster

Overigens, kunnen tags onderling gescheiden worden met komma’s …

KeesScherer
    Participant

Overigens, kunnen tags onderling gescheiden worden met komma’s …

En op Flickr juist weer met spaties. ( helptekstje erbij ?)

Theunissen
    Keymaster

En op Flickr juist weer met spaties. ( helptekstje erbij ?)

Ik had dezelfde gedachte, staat bij deze op het lijstje. Wat een ontwikkel snelheid heren, ik word er zelf emotioneel van 🙂 …

• 1 person likes this.

KeesScherer
    Participant

Hier nog een screenprint van de “geboorte” van het mozaiek, bij de eerste 2 panelen (rechts)heb ik de Goto naar een uitgezochte ster laten bewegen, bij het uitrichten van de laatste 2  panelen heb ik coordinaten gebruikt en dat ging al een stuk beter. Daarnaast is de rotatie te zien tussen juni en juli. Het is leerzaam om deze dingen eerst een paar keer zelf “met de hand” te doen en dan pas gebruik te gaan maken van de Frame and Mosaic wizard van Sequence Generator Pro (Ik heb SGP met die optie ook op de harde schijf staan) . Ik vraag mij nu b.v. af hoe SGP omgaat met de rotatie bij opnamen met een maand ertussen. (Dat zou weleens een probleem kunnen zijn bij onvoldoende overlap en een DSLR)

Het maakt bij de GradientMergeMosaic uit of je ABCD of DCBA als volgorde gebruikt, vooral bij de “Overlay” methode. In dit geval koos ik uiteindelijk voor DCBA en de “average” methode.

Groenewold
    Moderator

Wat ging er precies minder door gebruik te maken van GoTo ipv coordinaten?

KeesScherer
    Participant

Wat ging er precies minder door gebruik te maken van GoTo ipv coordinaten?

Sorry, staat er niet duidelijk genoeg. In beide gevallen is goto gebruikt, maar wanneer ik dan de SAO stercatalogus wil gebruiken dan loop ik tegen de beperkingen aan, niet elke ster met een “HIP” nummer in Stellarium heeft een SAO nummer in de Synscan handset van Skywatcher. Dus dan kies je de dichtsbijzijnde en dat is minder nauwkeurig dan het invoeren van coordinaten in de Synscan.

van der Hoeven
    Participant

Altijd leuk zo’n mozaiek. Heb zelf ook ooit een mozaiek van de zwaan gemaakt van 42 opnamen. Blijft altijd een heel werk! Heb gisteren zelf ook toevallig de propellornevel geschoten.

• 1 person likes this.

KeesScherer
    Participant

Heb zelf ook ooit een mozaiek van de zwaan gemaakt van 42 opnamen.

Ja die opname ken ik Andre, met de 100mm lens genomen, vooral de sterloze versie is prachtig. Ik wilde een hogere resolutie versie hebben, en dan het mooiste stuk.

van der Hoeven
    Participant

Ik wilde een hogere resolutie versie hebben, en dan het mooiste stuk.

En dat is je goed gelukt! Mijn complimenten….

• 1 person likes this.

Musquetier
    Participant

Wauw, wat een formidabele plaat! Lijkt me wel een hele hoop werk om het allemaal mooi op elkaar aan te laten sluiten (zeker wat betreft wegwerken van helderheidsverschillen en vignetering)…

• 1 person likes this.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)

You need to log in or to reply to this topic.