vdB 152 en vdB 15

Activity Forums Astrofotografie Deepsky vdB 152 en vdB 15

Tagged: ,

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Posts
  • #17447
    Van den Broek
    Participant

    Who needs a mono ccd?

    VdB152: FSQ 106, QHY 367C, 60x15min, Gain: 2850, Offset 76

    #17448
    Theunissen
    Participant

    Erg fraai, geen filters gebruikt?

    #17449
    Van den Broek
    Participant

    Geen enkele filter gebruikt …

    /Yves

    #17450
    Groenewold
    Participant

    Zit ik mij soms ook af te vragen, zeker met de condities hier in NL. Wat ik gaaf aan deze opname vind is hoe het lijkt of de centrale, grote blauwe ster lijkt te reflecteren op de stofwolk.

    #17451
    KeesScherer
    Participant

    Ik b.v. :-)  best handig voor Ha opnamen, maar ja 48 megapixels RGB is  sneller dan 16 megapixels R, G, B. Een iets genuanceerder antwoord, in geval van lichtvervuiling is een continue, filterloos gemaakte opname waarschijnlijk niet zo goed als een R,G,B gefilterde opname omdat de natriumlijnen precies tussen G en R invallen.

    #17453
    Janssen
    Member

    Prachtige opname, Yves

    Dat geeft hoop.

    Onlangs een Atik 460 EXc kunnen bemachtigen.

    Ben benieuwd naar wat dat gaat geven.

    #17458
    Van den Broek
    Participant

    Voor puur NB Kees is Mono idd beter, maar HaRGB, is de OSC vele malen productiever, temeer dat er geen enkele CCD is met zo een lage uitlees ruis … Heb in mijn home base al menig OSC opname met Ha aangevuld gemaakt en zou het met Mono ccd niet beter gedaan hebben en zou nooit tot een eindresultaat geraakt zijn …

    /Yves

    #17464
    Janssen
    Member

    Helaas worden de natrium lampen meer en meer vervangen door breedspectrum led lampen,

    Waarmee het voordeel van RGB gefilterde opnamen wegvalt, helaas.

    #17465
    KeesScherer
    Participant

    Helaas worden de natrium lampen meer en meer vervangen door breedspectrum led lampen,

    In het rijke noordwest Europa wel, hier in het arme zuidwest Europa nog lang niet, in de wijde omgeving zijn de spaarzaam aanwezige verlichtingspunten net voorzien van nieuwe natrium armaturen.

    #17971
    Van den Broek
    Participant

    VdB15: FSQ 106ED, QHY367C,Mesu 200 49x600sec G:2850 offset:76

    #17998
    Van den Broek
    Participant

    De nieuwe versie van VdB15 laat meer zien van de omgeving.

    #18000
    KeesScherer
    Participant

    Misschien nog handig om per foto erbij te vermelden dat het bij de laatste opnamen om VDB15 (en 14) gaat en bij de eerste om VDB152.

    #18001
    Theunissen
    Participant

    Mijn fout, het nieuwe VDB15 topic was VDB152 genoemd, ik heb in eerste instantie direct 2 topics samengevoegd. Bij deze voor Yves aangepast.

    #18005
    Van den Broek
    Participant

    probleem van eerst 152 te doen, auto compleet heeft van 15 topic 152 topic gemaakt en niet gezien …

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top