VdB152 met tegenlicht

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Bakx
    Participant

Afgelopen week bezig geweest met het invangen van fotonen afkomstig van VdB152.
    Een heeeel zwak reflectieneveltje in Chepeus.
    Normaal worden die dingen alleen vanuit heel donkere lokaties (ver weg dus) gefotografeerd.
    Maar ik wil het toch proberen vanaf hier. De Atik16200 achter de Esprit100.
    LRGB’s van 5 min.
    Drie nachten 4 1/2 uur belicht, maar een hoop slechte subs vanwege matige seeing, hoge sluierbewolking en zo.
    Ik denk dat ik toch aardig wat materiaal heb, maar het processen van dit soort onderwerpen, die haast niet afsteken tegen een licht gesluierde achtergrond, is een uitdaging.
    Dit is een tussen resultaat. Ik ben aan het experimenteren met verschillende stacks.
    Alles op een hoop. Selecteren op FWHM. Stacken met PixInsight, ASTAP en APP.
    Mijn laptop heeft er maar druk mee . . .
    Adviezen zijn welkom.

Maar ook vanuit Nederland kun je nog een hoop fotograferen.
    Arie

• This topic was modified 2 weeks, 2 days ago by  Theunissen.
    • 9 people like this.

Theunissen
    Keymaster

Dit kan mij bekoren! Ik zie alleen, ik weet niet of dit een bewerkingsresidu is of gewoon toeval en onderdeel van het image, een brede horizontale band van “neveligheid” op de bodem van het image?

KeesScherer
    Participant

Fraaie data al! Het rood-blauwe neveltje midden onder is planetaire nevel PN G111.0+11.6, ook bekend als  DeH5. De schuine rode neveligheid daatboven is supernova restant SNR110.3+11 die bij langer belichten/Ha ook een voor een flink deel linksboven zichtbaar wordt. Je bent een beetje doorgeschoten met de ruisreduktie denk ik?

• This reply was modified 2 weeks, 2 days ago by  KeesScherer.

Bakx
    Participant

De plaat is wat uitgelopen. De inkt was nog nat. Ik moet dat er nog even afcroppen, (is dat Nederlands?) 🙂

Ik ben inderdaad nogal ruimhartig met ruisonderdrukking  in de weer geweest, vanwege het vele stretchen (weer zo’n Nederlands woord).

Dat rood-blauwe vlekje was me ook al opgevallen. Maar ik zie het ook bij anderen, dus het hoort er bij. Dank je voor de uitleg Kees.

• This reply was modified 2 weeks, 1 day ago by  Bakx.

InFINNity Deck
    Participant

Bijzonder fraaie plaat, dat ook dit mogelijk is hier in ons kikkerlandje, mooi hoor!

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)

You need to log in or to reply to this topic.