Venus op 8 april 2020

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Venus op 8 april 2020

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author
    Posts
  • #23194
    InFINNityDeck
    Participant

    Op 7 en 8 april 2020 was de voorspelling volgens MeteoBlue ideaal qua seeing: Index 1 had de maximale waarde van 5, Index 2 was 4 tot 5, dus ook vrijwel maximaal. Ik had nog geen kans gezien mijn ‘gerepareerde’ C11 EdgeHD te testen, dus dit leek een uitstekende gelegenheid. De eerste series deed ik met de kijker zoals hij retour gekomen was, maar die vertoonde een waas langs de rand van de planeet, daar waar het contrast op z’n hoogst is.

    Daarna zo goed als het ging op een naburige ster de collimatie gecontroleerd en flink aangepast. Eenmaal terug op Venus was het resultaat een stuk beter, maar inmiddels was de planeet zo laag komen te staan dat ik maar aan één opname toekwam.

    De tweede avond nogmaals de collimatie gecontroleerd en meteen een serie opnames gemaakt. Helaas heb ik geen UV-Venus-filter, hét filter om structuren op Venus vast te leggen, dus dan maar in RGB geprobeerd, met bijgaand resultaat waar ik niet geheel ontevreden over ben.

    Opname met Celestron C11 XLT EdgeHD, 2x PowerMate, ZWO EFW mini met ZWO 1.25″ RGB filters, ZWO ADC en ZWO ASI174MM, dit alles op de 10Micron GM3000HPS montering. Om de ADC af te stellen, zet ik eerst een ZWO ASI290MC erachter en stel ik de ADC met behulp van ZWO ASICAP af. Vervolgens schroef ik de camera er af en zet ik er de ASI174MM op. Per kleur circa 30.000 frames geschoten en daarvan 5% gestacked met AutoStakkert. Vervolgens in PSP flink aan de curven getrokken om toch wat detail tevoorschijn te halen.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #23209
    Musquetier
    Participant

    Nicolàs,

    Als je een Venus filter hebt zie je Venus niet meer ;-)

    groet,
    Rob

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top