Vergelijking darkframes Canon 6Da en 700Da (Cooled/Uncooled)

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

KeesScherer
    Participant

Omdat ik met beide camera’s werk wilde ik de vergelijking maken waarbij ook het effect van de koeling van de Primalucelab Canon 700Da duidelijk wordt. Als vergelijking in Pixinsight de statistiek op de complete dark gebruikt, zie bijlagen. Alle opnamen waren 300 seconden iso 1600. De 6Da sensortemperatuur was 25 Celsius bij de 700Da respectievelijk 26 Celsius en 0 Celsius (setpoint koeling -5 Celsius)

Op de 14 bit (0-16383) ADU schaal zijn de waarden voor de mediaan van het groene kanaal:

………………………temp………..Mediaan G

Canon 6Da              25C                  12.0

Canon 700Da        26C                  32.2

Canon 700Da          0C                  14.5

Groenewold
    Moderator

Interessant! Dus de 6D werkt qua median ruis net zo goed als een gekoelde 700Da? Ik las ook ergens, dat je met koeling van een sensor met name de dark-current naar beneden haalt, maar niet perse de shot-noise. Als dat klopt (er worden zoveel termen online gebruikt dat ik dit niet zeker weet), dan zou je kunnen verwachten dat de 6D behoorlijk weinig last heeft van dark current.

KeesScherer
    Participant

De Canon 6D is erg goed qua dark current. Ik heb voor de sessies van de komende nachten een vergelijk gemaakt tussen de darkframes en biasframes van de 6Da bij iso400 en iso1600. Uit het verschil tussen de bias en darks voor 30 sec iso400 concludeer ik dat ik geen darks nodig heb (de darkwaarden zijn praktisch gelijk aan de bias waarden!). Voor 240 seconden iso 1600 ga ik wel darks gebruiken, maar dat hoeft niet echt.

Groenewold
    Moderator

Oh super, echt blij dat je hier zit Kees, wat een waardevolle tests! Dit is een uitstekende manier om dit eens goed te onderzoeken, ook voor mijn ruis-workflow.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)

You need to log in or to reply to this topic.