Virgo Cluster 6 paneel mozaiek (APP)

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Virgo Cluster 6 paneel mozaiek (APP)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    Posts
  • #14029
    KeesScherer
    Participant

    De Virgocluster is een cluster van ca. 2000 sterrenstelsels in het noordelijk deel van het sterrenbeeld Maagd (Virgo). De afstand tot de Aarde bedraagt ongeveer 53,8 miljoen lichtjaar, waarmee het de dichtstbijzijnde grote cluster is. De booghoek aan de hemel is ruim 5° — meer dan 10 maal de schijnbare doorsnede van de volle maan. Dit mozaiek met als doel om heerlijk rond te dwalen door de cluster, beslaat 6.5×6.5 graad en is opgenomen op 16,17,19,20,21 februari en 17,28,29 maart 2017. In totaal zijn 248 subs van 240 seconden iso1600 (Esprit 100 f5.5/Canon 6Da) gebruikt. Na voltooing van elk paneel werden de lights gestackt in DSS met 150 bias en 40 flat frames. De 6 Stacks zijn in Astro Pixel Processor samengevoegd tot een mosaiek en de eindbewerking is gedaan in Pixinsight (alleen wat simpele zaken, geen ruisreduktie!). De afbeelding hierbij is een 50% resolutie versie, 2 100% versies staan op Astrobin:

    Astrobin 100% resolutieversie (44 MB) / Astrobin Annotated (PI) 100% resolutieversie (44MB)

    In het beeldveld staan: 11 Messier stelsels, 224 NGC stelsels, 2605 PGC stelsels en 22655 SDSS stelsels. Het is opvallen hoe weinig kleur de stelsels in Markarians chain hebben, behalve wat blauw in “The Eyes”, Maar M100 linksboven langs de rand is weer heel kleurrijk Het paneel linksboven is gemaakt met wat lichte hoge sluierbewolking te zien aan de halo’s rond de helderte sterren.

    Voor het Mozaiek is verder gebruik gemaakt van de Frame & Mosaic Wizard in Sequence generator Pro met 15 % overlap tussen de panelen. Alle opnamen zijn unguided gemaakt met de 10 Micron GM2000 HPS II montering. Er is geen gebruik gemaakt van platesolving (alleen “slew to”, met 6 boogseconden richtnauwkeurigheid is dat voldoende)

    #14031
    Groenewold
    Participant

    Ik durf voorzichtig te stellen dat dit 1 van je meest succesvolle opnames is Kees, fenomenaal! Erg opvallend inderdaad dat zoveel stelsels en sterren richting het rood gaan, is dit vanwege de leeftijd van al deze stelsels?

    Waarom stack je overigens in DSS?

    #14032
    KeesScherer
    Participant

    Erg opvallend inderdaad dat zoveel stelsels en sterren richting het rood gaan, is dit vanwege de leeftijd van al deze stelsels? Waarom stack je overigens in DSS?

    Dank je Vincent! De Cluster bevat veel oude elliptische stelsels zonder stervormingsgebieden, er is een catalogus van 2096 stelsels in de cluster met 1798 pagina’s leesplezier. Waarom ik stack in DSS? Daar zijn 3 redenen voor: snelheid, snelheid en snelheid. Voor dit mozaiek boeide het mij niet of ik de perfecte signaal/ ruisverhouding en minimale FWHM haalde, dat zie je niet meer terug. De folder met bestanden voor dit mozaiek is nu al 43 Gigabyte, met alle extra opslagruimte die PI nodig heeft zou dat veel meer worden en ik was al begonnen met dit mosaiek voordat ik met APP vertrouwd was (smoesjes, smoesjes….).

    #14034
    Frank_Teunissen
    Participant

    Prachtig gedaan. Hoeveel uren ben je hier wel niet mee bezig geweest, Kees? Dus aanvang opname-einde postprocessing..

    #14037
    KeesScherer
    Participant

    Prachtig gedaan. Hoeveel uren ben je hier wel niet mee bezig geweest, Kees? Dus aanvang opname-einde postprocessing..

    Dank je Frank! Gelukkig hou ik de uren niet bij, plannen, SGP schema’s maken, subs beoordelen/selecteren (hoge bewolking), SGP schema aanpassen etc. Stacken, passen/meten en deze week nog 2 dagen mozaiek-instellingen optimaliseren. (APP maakt met de standaardinstellingen een prima mozaiek, maar voor de puntjes op de i moest ik door een leer-curve heen) Het was het waard.

    #14038
    Theunissen
    Participant

    Erg indrukwekkend Kees!. Bestaat er trouwens een procedure voor plate solving van mozaïeken?

    #14039
    Groenewold
    Participant

    Is dat niet gewoon een kwestie van een andere FOV e.d. instellen in PI?

    #14041
    KeesScherer
    Participant

    Erg indrukwekkend Kees!. Bestaat er trouwens een procedure voor plate solving van mozaïeken?

    Dank je Marc! De brandpuntsafstand en pixelafmeting zijn bekend en ik weet precies de coordinaten van het beeldcentrum (Omdat ik die had opgegeven aan de Frame & Mosaic wizard van PI).

    #14045
    Schreurs
    Participant

    Mooie foto Kees weer eentje voor de muur heb je eigenlijk nog plaats?

    Mvg Paul

    #14047
    KeesScherer
    Participant

    Mooie foto Kees weer eentje voor de muur heb je eigenlijk nog plaats? Mvg Paul

    Dank je! Of ik nog plaats aan de muur heb? Ik heb nog geen goede betrouwbare fotoafdrukservice voor astrofoto’s op Aluminium gevonden dus ruimte zat voorlopig.

    #14051
    Bus
    Participant

    Wow wat een prachtige opname Kees. Ontzettend veel detail en echt een genot om door de full resolution versie op Astrobin te “wandelen” en al die grote, maar ook kleine stelsels te bewonderen….

    Daar is mijn Markarians Chain opname van vorig jaar niets bij ;-)

    #14052
    KeesScherer
    Participant

    Ja, dat klopt inderdaad Rutger.

    #14126
    KeesScherer
    Participant

    Het gebruik van de Framing & Mosaic Wizard in Sequence Generator pro voor het maken van dit mozaiek. Na het invoeren van het beeldcentrum in “1” en camera data in “2” is het in “3” van belang om de “camera rotation” op te geven. De exacte waarde daarvan liet ik eerst uitrekenen m.b.v. een platesolve op een sub van een vorige run (De telescoop/camera staan op een vaste opstelling). In “4” geef je dan het aantal en verdeling van de panelen op en je ziet gelijk de eindafmeting in pixels. Van de 10168×9909 bleven uiteindelijk 9724×9616 over na croppen. Les geleerd, de nieuwe camera ga ik exact op 0 graden afstellen. De Wizard maakt vervolgens automatisch 6 targets aan in de targetlist.

    #14156
    Haverkamp
    Participant

    Excuses voor de late reactie @keesscherer ;-), gave plaat en mooi werk!

    Kan je nog delen met welke LNC, MBB en mogelijk normalisatie modus (regular of advanced) je het beste resultaat kreeg?

    #14157
    KeesScherer
    Participant

    Excuses voor de late reactie @keesscherer ;-), gave plaat en mooi werk! Kan je nog delen met welke LNC, MBB en mogelijk normalisatie modus (regular of advanced) je het beste resultaat kreeg?

    Dank je @bula. Het beste resultaat met Advanced Normalisatie, MBB5  8thLNC 2 iteraties.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top