Vogelspotten (IC5070) op 20 augustus 2019.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • Author

InFINNity Deck
    Participant

Gisteren was het dan eindelijk weer helder! Aanvankelijk was het hier om 23:00 nog volledig bewolkt, ondanks dat Windfinder, Buienradar, MeteoBlue en ClearOutside aangaven dat het vanaf 21:00 prachtig helder zou zijn. Een kwartier later begon de hemel dan toch open te trekken en dus de koepel ook. Spullen aangezet, sequence gestart… worden de frames van de camera niet gedownload…, hè, wat vervelend nou… Afijn, kwartier lopen zoeken, blijkt een van de poorten van mijn USB3-hub gammel te zijn (gelukkig lag het dus niet aan de camera).

Ik zou nog wat data bijschieten op M15, maar vanwege de Maan toch maar eerst een deep-sky object uitgezocht. Vervolgens snel de sequence herstart en ruim vier uur Lum (10 frames van 120s), Ha, Oiii en Sii (ieder 40 frames van 120s) geschoten op IC5040, beter bekend als de Pelikaannevel.

Aangezien ik het standaard-palette niet mooi vind en processing met Hubble-kleuren niet werkte, heb ik uiteindelijk een eigen palette verzonnen. Daarbij ben ik uitgegaan van het standaard-palette en heb ik magenta naar bruin geschoven en rood naar groen, zodat ik nu een Papekaan (Papegaai/Pelikaan) heb. 😉

Voor vanavond ziet het er weer goed uit, meteen maar wat data bijschieten, maar hierbij alvast mijn eerste Papekaan. Het betreft een full-frame, maar tot 67% gereduceerd om hem hier te mogen posten. Een volledige versie staan op mijn website.

Nicolàs

• 2 people like this.

KeesScherer
    Participant

Data bijschieten is inderdaad nog nodig want nu is het nog een beetje een ruisbak (sterker nog, hoe kom je aan zoveel ruis in de gebieden met het meeste signaal? Oftewel is er iets mis gegaan bij de bewerking/). Waarom haal je niet eerst de Ha binnen? Dat is 95% van het signaal. (Ik zoom altijd eerst in op HH555 om te kijken of de jets goed te zien zijn.)

• This reply was modified 4 weeks ago by  KeesScherer.

InFINNity Deck
    Participant

Er zit inderdaad weer flink wat ruis in, ik denk dat ik wat te enthousiast met PSP bezig ben, ga er nogmaals naar kijken. Die jets zijn maar ternauwernood te zien, alleen als je weet dat ze er zijn.

Nicolàs

KeesScherer
    Participant

Wat zijn je ADU waarden voor een enkele sub? Zie b.v. in deze schermafdruk de waarden op 16 bit schaal van een Ha sub van de Pelicaan, daar zie je dat de linkerkant van het histogram duidelijk los is van de oorsprong en de ADU is zo’n 950 bij 900 seconden. Met een dergelijke waarde weet je dat je voldoende S/N verhouding subs binnenhaalt. Voor Luminance bereik ik rond de 2000 ADU bij 300 seconden en R,G,B ca 1500, ook bij 300 seconden.

InFINNity Deck
    Participant

Hoi Kees,

dat is zeker PI waar je die schermdump mee gemaakt hebt? Zelf heb ik dat hier niet, maar wel Avis FitsViewer. Vannacht heb ik 5-minuten-subs gemaakt, bijgaand een schermdump van AvisFV met daarin de histogrammen en statistieken van zowel een 120s als 300s FITS in Ha.

Nicolàs

KeesScherer
    Participant

Klopt, is Pixinsight. De Avis Fitsviewer data ziet er goed uit, in ieder geval de 300 seconden sub waar het histogram los is. Met 300 seconden subs maar beter nog 600 seconden moet je goede data krijgen.

InFINNity Deck
    Participant

Ok, dus ik was gewoon te kort aan het belichten, vannacht zal ik eens 600s data gaan verzamelen (en de bijbehorende darks produceren).

Ik heb je zojuist een PM gestuurd met wat data. Graag hoor ik je commentaar daarop, zodat ik er weer van kan leren.

alvast bedankt!
    Nicolàs

InFINNity Deck
    Participant

en dan bij deze de nieuwe Papekaan, opgebouwd uit de volgende data:

9 x 120s lum
    40 x 120s Ha
    20 x 300s Ha
    40 x 120s O-iii
    20 x 300s O-iii
    40 x 120s S-ii
    20 x 300s S-ii

Ik had de hardware nog niet vermeld: SkyWatcher Esprit 150ED, ZWO EFW, ZWO ASI1600MM Cool, 10Micron GM3000 (unguided).

Nicolàs

KeesScherer
    Participant

Dit is de bewerkte Ha stack, alleen histogramtransfer en curves (contrast). Dat ziet er qua signaal goed uit, maar met de RGB combine is niets te beginnen. Veel te veel ruis in G en B, ik denk dat je veel meer lang belichte O III en S II subs nodig hebt want dat signaal is erg zwak.

• 2 people like this.

InFINNity Deck
    Participant

Kees,

dank voor deze korte, maar duidelijke analyse. De vooruitzichten voor vanavond zijn weer goed, dus zal ik nog wat O-iii en S-ii verzamelen. Eigenlijk wil ik dat nog uitbreiden met wat echte RGB om de sterren wat kleur te geven, maar heb geen idee of dat haalbaar is. Heb jij daar ervaring mee?

Nicolàs

KeesScherer
    Participant

Met HaRGB combinaties heb ik wel ervaring, als voorbeeld Deze Rosette. ( “voor de mooi” apart de opname nog even meegepost)

• 4 people like this.

InFINNity Deck
    Participant

Hoi Kees,

hele fraaie plaat! Ik heb nog even gekeken naar mijn darkflats en vond de volgende verhouding (in seconden) tussen Ha, Oiii en Sii: 17.75, 41.07, 26.54. Van alles heb ik nu precies 3 uur data. Ik weet niet of mijn gedachtegang correct is, maar als de ruisniveau’s evenredig zijn met de darkflat-belichtingstijden en je dus naar verhouding meer data moet verzamelen om het gelijk te trekken, dan heb ik nog een kleine 4 uur Oiii en anderhalf uur Sii nodig. Laat dat nu net in één avond passen (momenteel is hier de -15.5° altitude schemerduur op 10 minuten na 6 uur. 🙂

Nu nog hopen dat de sluierbewolking niet in de weg gaat zitten.

Nicolàs

InFINNity Deck
    Participant

Wederom een nachtje data bijgeschoten, zit nu op 18 minuten luminance, 180 minuten Ha, 270 minuten S-ii en 410 minuten O-iii. De data van Ha, S-ii en O-iii zijn nu naar verhouding van de flats-sluitertijden opgenomen. In de verwerking met APP heb ik de L-sliders van Ha en S-ii flink opengetrokken (respectievelijk 80% en 65%), die van O-iii op 30%. Dit bleek een zeer positief effect te hebben op de ruis en bovendien was het nu mogelijk in APP het Hubble-palette toe te passen, wat eerder niet tot bevredigend resultaat leidde. Er zitten nu wel flinke halo’s in uit de O-iii. Ik kan ze handmatig verwijderen, maar ze bleken toch wel heel veel extra diepte aan de foto te geven, dus heb ik dat weer ongedaan gemaakt.

Nicolàs

• 1 person likes this.

Groenewold
    Moderator

Ik vind die andere bewerking met HA en OIII ook erg mooi waarbij je blauw met oranje krijgt, misschien ook eens leuk te zien.

InFINNity Deck
    Participant

Dat wil ik best proberen, maar weet jij ook hoe dat palette in elkaar zit?

Nicolàs

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)

You need to log in or to reply to this topic.