Vogelspotten (IC5070) op 20 augustus 2019.

Viewing 8 posts - 16 through 23 (of 23 total)
  • Author

Groenewold
    Participant

Nooit zelf gedaan, maar Dylan doet het zo: https://youtu.be/J_EsH54XqjE?t=262

InFINNity Deck
    Participant

Na afgelopen nacht nog even 3 uur RGB (30 x 120s per filter) bijgeschoten te hebben, zijn de sterren nu van kleur voorzien. De luminance is nu volledig weggelaten. Ben tevreden over de sterkleur, maar de rest kan nog wat meer diepte gebruiken, vanavond zal ik nog een poging doen dit met processen in APP en PSP goed te krijgen.

Nicolàs

• 1 person likes this.

KeesScherer
    Participant

Nicolàs, met de SHO data die je mij gisteren hebt laten downloaden ben ik gaan stoeien met als leidraad deze handleiding van Light Vortex Astronomy. De sleutel hierbij is om de drie stacks voor het samenvoegen een stretch te geven op een zodanige manier dat ze een vergelijkbare achtergrondhelderheid hebben. Ik heb geen ruisreductie toegepast op elk van de stacks, dat zou een beter resultaat geven, maar dat laat ik aan jou over. Ik heb het groen naar blauw gebracht met de methode die in de tutorial staat, maar dat is ook alweer een Pixinsight tool….

Edit, ik hem hem nog even verder verwerkt tot een weergave zoals ik hem zelf zou presenteren.

• This reply was modified 1 year, 1 month ago by  KeesScherer.
    • 4 people like this.

Groenewold
    Participant

Prachtig, weet je zeker dat je dit mocht en met jan en alleman gedeeld kon worden? 😉 (geintje, geintje)

• 1 person likes this.

InFINNity Deck
    Participant

Mooie plaat Kees,

dit is feitelijk dezelfde methode die ik binnen PSP gebruikte voor mijn eerste Papekaan. Het nadeel van de methode is, dat het lastig is een mooie vloeiende overgang te bewerkstelligen tussen de kleuren. De ene pixel wordt geel, de andere blauw (of bij mij dus groen en rood/bruin), waardoor in het overgangsgebied ruis te zien is. Uiteraard is dit geen echte ruis, maar gewoon pixels die de ene of de andere kant op ‘gevallen’ zijn.

Dank voor het proberen en de link! Ik zal de rekening voor de copyright-infringement weg laten vallen tegen jouw rekening van het leermoment. 🙂

Nicolàs

• 2 people like this.

InFINNity Deck
    Participant

Flink lopen puzzelen met het palette, maar ik krijg de blauw-gele variant (nog) niet naar mijn zin. Ik heb de data nogmaals met RGB-combine samengesteld en iets anders nabewerkt en ben met onderstaand resultaat best tevreden.

Nicolàs

• 5 people like this.

Bakx
    Participant

Telkens weer een stukje beter Nicolas.

Opname is mooi scherp. Wat ging er mis met het Hubble palette? Dan krijg wat mooi blauw tegen die 2 bulten (AKA the mountains).Kwestie van smaak natuurlijk.

• This reply was modified 1 year, 1 month ago by  Bakx.
    • 4 people like this.

InFINNity Deck
    Participant

Hoi Arie,

dank voor het compliment! De resultaten worden inderdaad steeds beter, ik begin steeds beter te begrijpen wat APP en PSP kunnen, maar heb ook geleerd dat het er op lijkt dat de 120s subs in smalband net even te kort zijn om de camera optimaal te laten presteren. Daarnaast ben ik de L-sliders in APP nu aan het gebruiken en die zorgen ervoor dat er minder ruis in het eindresultaat zit.

Het Hubble palette gaat niet echt mis, maar geeft gewoon niet het gewenste resultaat bij deze nevel. Om hem blauw/geel te maken (zoals die van Kees), moet je met de kleuren gaan schuiven en zoals ik hierboven beschreef vallen dan sommige pixels net binnen het gele bereik en andere net in het blauwe (dat zie je in die van Kees ook). Het gevolg daarvan is, dat het resultaat er wat korrelig uit ziet. Als je mijn laatste Pelikaan bekijkt, dan zie je dat ook, zij het in minder opvallende mate. Bij deze opname heb ik het lichtgroen namelijk wat richting oranje/rood geschoven. Bij deze kleurencombinatie valt die korreligheid minder op, dan bij blauw/geel, vandaar dat ik de voorkeur geef aan dit resultaat.

Ik denk overigens wel dat het mogelijk moet zijn de Pelikaan zonder dit probleem te processen, maar dan moet ik in APP meteen het palette aanpassen, zodat er niet zo extreem met de kleuren hoeft te worden geschoven. Tot nog toe kwam ik in APP op de volgende instellingen:

– Ha: 30%R, 100%G, 20%L
    – Sii: 100%R, 50%L
    – Oiii: factor 2, 100%B, 0%L
    – RGB: 100%RGB

Daarmee kom je al een stuk in de goede richting, maar nog steeds niet genoeg. Wellicht dat ik er van de week nog wat verder mee ga puzzelen, maar als ik naar mijn versie van IC1318b van gisteren kijk (geprocessed met de gewone Hubble-palette-instellingen), dan denk ik dat het ‘probleem’ vooral in de data zit.

Nicolàs

Viewing 8 posts - 16 through 23 (of 23 total)

You need to log in or to reply to this topic.