Winjupos : wat zijn de voordelen van dit programma bij planeetfotografie ?

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken Winjupos : wat zijn de voordelen van dit programma bij planeetfotografie ?

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #24221
    Sneyers
    Participant

    De laatste 8 dagen heb ik me toegelegd om mars vast te leggen.
    Als ik naar de beste resultaten kijk van anderen, dan blijkt dat ze vaak Winjupos gebruiken.
    Ik heb naar tutorials gezocht, maar ik vond maar zeer korte lesjes waar maar een klein aspect van het programma wordt uitgelegd.
    Het programma vraagt bij elke foto die je invoert om ook de juiste tijd van de opname bij te voegen, maar in UT, bedoelen ze dan dat ik 1 uur moet bijtellen of zie ik dat verkeerd ?
    Als ik een foto (tif) open, dan krijg ik ook rare lijnen, en de bol die je normaal krijgt is er niet…. zie foto
    Kan iemand mij wat briefen over de belangrijkste voordelen van dit programma en misschien tips om het aan te leren…
    Hartelijk dank voor alle medewerking.

    #24231
    InFINNityDeck
    Participant

    Hoi Francis,

    Het grote voordeel van WinJUPOS is dat je langere filmpjes kan maken, want ook zo’n filmpje kan je in z’n geheel laten deroteren. Dit deroteren is nodig om te voorkomen dat planetaire details door de draaiing van die planeet te veel uitsmeren en daardoor wazig worden. Ik heb dit onlangs met mijn Mars-opnames gedaan, maar doordat die opnames maar 120 seconden waren leverde het deroteren niet veel winst op. Je kan ook de volledige stacks deroteren, maar dan mag het filmpje, waarmee de stack gemaakt is, niet te lang zijn.

    Zelf heb ik het geleerd via deze on-line tutorial, waarin ook de lengtes van de opnames besproken worden.

    UT staat voor Universal Time en dat is de tijd te Greenwich, Groot-Brittannië, maar zonder correctie voor zomertijd. Als het bij ons zomertijd is, dan trek je 2 uur van onze tijd af, in de winter is dit één uur.

    Dat lijnenpatroon in jouw afbeelding is een tekening van Mars, maar omdat het programma nog niet weet wat voor optiek je gebruikt hebt, klopt de schaal nog niet. Je kan dit aanpassen op het tabblad “Opt.”, zoals in onderstaande afbeelding. Vervolgens moet je aangeven hoe de camera georiënteerd was. Dit kan met de opties onder de knop “Outline Frame” op het “Adj.” tabblad (voor Mars gebruik ik de optie “Rotation and scaling according to one known point”, klik in de foto op de poolkap en vul 0° in voor de longitude en -90° voor de latitude). Op dit tabblad kan je met de cursortoetsen van het toetsenbord de tekening van Mars over de foto verschuiven. De optie “LD compensation” helpt bij het vinden van de juiste positie.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #24232
    Sneyers
    Participant

    Heel erg bedankt Nicolàs voor deze snelle en zeer interessante info dat me zeker zal vooruithelpen.
    Het knappe marsfilmpje dat je toont, is dat ook met Winjupos gemaakt of heb je daar andere software voor gebruikt ?
    Francis

    #24233
    InFINNityDeck
    Participant

    Het Mars-filmpje is het resultaat van vier opnamesessies met een monochroomcamera met filterwiel, waarbij per sessie vier filmpjes van 120 seconden gemaakt zijn door de LRGB filters die met behulp van Animated GIF Maker tot een animated gif gemaakt zijn.

    Ieder van de vier frames is dus op de normale manier verwerkt door de filmpjes van 120s te stacken (met AutoStakkert). Daarbij kan eventueel WinJUPOS gebruikt worden om te deroteren, maar dat heb ik niet gedaan. Uiteindelijk had ik dus vier kleurenfoto’s die met behulp van Animated GIF Maker tot een animated gif gemaakt zijn.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #24236
    Sneyers
    Participant

    Dank zij jouw info heb ik ondertussen al mijn eerste bescheiden stappen gezet in Winjupos, en de derotation schijnt te lukken.
    Met de resolutie die ik hanteer is de winst nogal klein maar toch aanwezig.
    Als alle opnamen gestackt zijn en gederoteerd (per 15 minuten voor mars) zal ik mij ook eens wagen aan een montering.
    Heel erg bedankt Nicolàs voor de hulp.
    Francis

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top