Zeepbelnevel, mei 2020

• This topic contains 1 voice and has 0 replies.
Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author

InFINNity Deck
    Participant

Heren, op de valreep van het deep-sky seizoen toch nog even een projectje afgemaakt: de Bubble Nebula. Van WikiPedia leerde ik dat deze in het Nederlands de Zeepbelnevel heet. Even de gehele tekst van de Nederlandse pagina op die site overgenomen:

NGC 7635 of de Zeepbelnevel is een emissienevel en een H-II-gebied in het sterrenbeeld Cassiopeia. Het ligt 7100 lichtjaar van de Aarde verwijderd en werd op 3 november 1787 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel. De nevel bevindt zich in de buurt van Messier 52.

Uit mijn foto herleid ik een gemiddelde diameter van de bel van 196″. Op een afstand van 7100 lichtjaar geeft dit een gemiddelde diameter van 6.8 lichtjaar, een aardig stukje fietsen…

Opnames: 42 x 60s lum, 14 x 120s RGB, 20 x 300s H-alpha, O-iii en S-ii, bij elkaar net even meer dan 7 uur integratie. Alles verwerkt met APP 1.079 (NB en lum als luminance, ieder 25%). Nabewerking in PSP. De opnames zijn gemaakt met de SkyWatcher Esprit 150ED, ZWO ASI1600MM Cool Pro, ZWO EFW met nieuwe filters en dat alles uiteraard unguided op de 10Micron GM3000HPS.

Ik had er graag meer integratietijd ingestoken, maar dat moet volgend seizoen dan maar weer. 🙂 Dankzij de nieuwe ZWO H-alpha en S-ii filters is HIP115198 (mag. 6.9) vrij gebleven van de vreselijke halo’s die ik eerder in mijn foto’s had. De afbeelding is een crop van circa 76%.

Nicolàs

• 2 people like this.
Viewing 1 post (of 1 total)

You need to log in or to reply to this topic.