Zomeroogst 2020

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author

MauriceToet
    Participant

Elk jaar probeer ik ten minste een week astrofotografie te beoefenen in donker Zuid-Frankrijk op het terrein van Oliver Penrice’ ‘Les Granges‘ in het gehucht ‘Étoile-Saint-Cyrice‘. Soms met het gezin, soms alleen in bijzijn van vrienden, zoals de afgelopen week van 14 tot 21 augustus samen met Frans Kroon en Pieter Vandevelde. Augustus is qua weersomstandigheden doorgaans de beste periode om te gaan. Ook ditmaal hadden we 5 uit 7 heldere nachten, maar we hebben ook weleens een week lang helder weer gehad. Als je niet goed bent voorbereid, weet je op het laatst niet meer wat je moet fotograferen!

Frans heeft de afgelopen jaren steevast gewerkt met zijn TEC110 op een Losmandy G11 montering. Nu had hij echter een onlangs verkregen (tweedehands) Paramount MX montering mee die op termijn waarschijnlijk wordt ondergebracht in een ‘remote’ sterrenwacht. Pieter had zijn 10″ f/3,8 Newton mee. Op de optiek van Orion Optics na betreft dat een prachtig zelfbouw instrument. De Newton staat gemonteerd op een Mesu 200 (met Sitech besturing) van Lucas Mesu. Ikzelf had mijn inmiddels alweer 7 jaar oude 180 mm f/2,8 Takahashi Epsilon mee, waarmee ik inmiddels goed vertrouwd ben geraakt. Deze telescoop staat gemonteerd op een 1e generatie Astro-Physics Mach1 met GTO3 besturing. Hieronder foto’s van de ‘Avenue des télescopes‘ wachtend op net duister worden.

Sinds 2018 maak ik gebruik van een Nikon D810a. De Canon 5D Mark II (met Baader BCF) filter die ik daarvoor gebruikte is bij een inbraak thuis helaas ontvreemd. Ik houd er niet van om in het veld te werken met een (Windows) laptop. Dat heeft mij in de loop der jaren te veel aan kostbare uren waarneemtijd gekost, omdat er altijd wel weer iets misliep tijdens een fotografie-sessie. Veelal gerelateerd aan haperende USB-poorten c.q. driver issues. Dat spul is er simpelweg niet op gebouwd om met tussenpozen van vaak enige maanden losgekoppeld en weer aan elkaar vastgekoppeld te worden. Vandaar dat ik werk met een Lacerta MGEN stand-alone autoguider. Daarmee wordt tevens de DSLR aangestuurd en tussen de opnamen door ‘geditherd’. Het live-viewbeeld op het LCD van de Nikon D810a is helder genoeg om met behulp van een Bahtinov-masker op een heldere ster te focusseren. Tijdens het fotograferen kan ik de beelden met een CASE Remote WiFi interface draadloos overbrengen naar mijn iPhone (of eventueel MacBook) om te controleren of alles naar behoren verloopt. Enige nadeel van deze configuratie is dat er geen mogelijkheid bestaat tot automatisch focusseren. “Achter de schermen” ben ik doende een nieuw systeem samen te stellen bestaande uit een ZWO ASIAIR PRO en ZWO EAF motorfocuser. Bedoeling is daarmee bij een volgende gelegenheid de camera aan te sturen en te volgen (met een ZWO Mini Guidescope + ASI 290MM) ervan uitgaande dat autofocussing bij de aanstaande revisie van de ASIAIR App wordt ondersteund.

Verspreid over de 5 heldere nachten heb ik in totaal 4 onderwerpen belicht. Alle opnamen zijn gekalibreerd en gestackt met AstroPixelProcessor. Ook kleurzwemen (gradiënten) zijn met dat programma verwijderd. Nabewerking heeft hoofdzakelijk plaatsgevonden in Photoshop. PixInsight is gebruikt om een eventuele groene kleurzweem te verwijderen (met SCNR).

In alle gevallen subopnamen van 5 minuten op ISO 400. Geen darks, per opname 30 flats en een masterbias bestaande uit 200 frames.

LDN 1228 & LBN 552 (uitsnede en volledig beeldveld)

Integratietijd: 6 uur en 10 minuten

IC 1284 en omgeving

Integratietijd: 3 uur en 10 minuten

Sluiernevelcomplex (mazaïek van 2 panelen)

Integratietijd: 6 uur en 25 minuten

LDN 1355 & 1358 en omgeving (uitsnede en volledig beeldveld)

Voordeel van werken met een DSLR is dat er overdag ook wat aan heb. Zo maak ik bijvoorbeeld graag macrofoto’s van insecten, wat een feest is met de vele lavendelvelden rond het dorpje.

Bedankt voor het kijken en nemen van de moeite de tekst te lezen.

Neem trouwens ook eens een kijkje op de websites van mijn reisgezelschap: Frans Kroon en Pieter Vandevelde.

• 4 people like this.

KeesScherer
    Participant

Prachtige opnamen Maurice en een leuk verhaal! (Marc zal de weergave in de tijdlijn vast wel fixen, de forum weergave is prima)

Frank_Teunissen
    Participant

Nou Maurice, leuk verhaal en schitterende platen. Hoe verzien jullie de instrumenten van de spanning?

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)

You need to log in or to reply to this topic.