Zon op 24 maart 2021

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

InFINNity Deck
    Participant

Sinds begin deze maand werk ik mee aan een kleine werkgroep die referentiedata aan het verzamelen is voor het ijken van historische zonnevlekkenwaarnemingen. Het tellen van zonnevlekken is een van de oudste takken van sport binnen de astronomie sinds de uitvinding van de telescoop. In het begin werd dit nog gedaan door ‘s ochtend vroeg, ‘s avonds laat of bij dunne bewolking met een telescoop rechtstreeks naar de zon te kijken. Het behoeft geen uitleg dat dit niet bepaald comfortabel was. Vanaf circa februari 1612 werden zonnevlekken geteld door de zon op een lichte ondergrond te projecteren, een methode uitgevonden door Galileo’s vriend (en student) Benedetto Castelli (1578 – 9 April 1643).

De kunst is nu om dit soort metingen zo goed mogelijk te herhalen, hetgeen betekent dat we met telescopen die gelijkwaardig zijn aan de instrumenten uit de 17e en 18e eeuw de waarnemingen doen. Op InFINNity Deck heb ik een Galilean Type Telescope met een opening van 60mm en brandpuntsafstand van 1490mm (circa f/25). De kijker heeft een plano-convex singlet als objectief die expres slecht geslepen en gepolijst is, zodat deze gelijkwaardig is aan de techniek uit die tijd. Om het beeld nog wat scherper te maken is het objectief geknepen tot 30mm (circa f/50). Als oculair gebruik ik momenteel een plano-concaaf singlet met een opening van 12mm en brandpuntsafstand van -150mm (vergroting circa 10x). Hiermee kan ik op 38 centimeter afstand een volledige zonneschijf van circa 51mm diameter afbeelden. Inmiddels heb ik een paar lenzen in bestelling staan waarmee ik de vergroting nog verder hoop op te voeren zonder last van vignettering te krijgen (-100mm brandpuntsafstand en 25.4mm diameter en een exemplaar van -75mm brandpuntsafstand en ook 25.4mm diameter).

Elke keer als de zon schijnt dan maak ik eerst een schets, gevolgd door een foto met de SkyWatcher Esprit 150ED en witlicht filter. Vandaag was de seeing erg goed en besloot ik ook even een kijkje met de Lunt te nemen en ook daar een plaat mee te schieten. Hieronder de resultaten van de Lunt en de Esprit en de met behulp van de GTT60 gemaakte schets.

Nicolàs

• 3 people like this.

InFINNity Deck
    Participant

En hier nog twee foto’s van de opstelling… de zonnevlekken zijn inmiddels ingetekend.

Nicolàs

• 1 person likes this.

Theunissen
    Keymaster

Prachtig resultaat!

• 1 person likes this.

Frank_Teunissen
    Participant

Ja… Zonnevlekken intekenen en tellen. Veel thuis gedaan met de 90/1300mm refractor en op de Radboud met de 200mm f/10 refractor…

Ik heb nog intekenformulieren liggen denk ik. Belangstelling? Dan wil ik wel een kopie sturen.

InFINNity Deck
    Participant

Ja… Zonnevlekken intekenen en tellen. Veel thuis gedaan met de 90/1300mm refractor en op de Radboud met de 200mm f/10 refractor… Ik heb nog intekenformulieren liggen denk ik. Belangstelling? Dan wil ik wel een kopie sturen.

Hoi Frank,

geen zin om mee te doen? 😉 Ik geloof dat meer waarnemers welkom zijn. Uiteraard moet je dan wel eerst een singlet-telescoop zien te bemachtigen. 🙂

Dank voor het aanbod van de formulieren, graag ontvang ik een kopie (zal je zo een pm sturen). Voorlopig gebruik ik stukjes restpapier van ons kantoor, is beter voor het milieu, maar wellicht is een geprint exemplaar op den duur handiger.

Overigens heb ik gistermiddag nog wat lenzen van Eksma Optics ontvangen. ‘s Avonds daar een oculair voor gedraaid en meteen met de Maan getest. Het oculair is nu een singlet plano-concaaf lens met een brandpuntsafstand van -75mm en een vrije diameter van 24mm (de lens is 25.4mm). Vandaag het oculair aan de zon getest. De geprojecteerde afbeelding is nu circa 80mm in diameter geworden, hetgeen een stuk prettiger werkt dan de eerdere 51mm (een stuk minder helder ook, maar ook dat is prettiger).

Nicolàs

Frank_Teunissen
    Participant

Hierbij de waarneemformulieren die gebruikten. De links is een klein formaat met een schijf van 87mm. Deze was geschikt voor mijn Vixen 90/1300 achromaat icm met een k28mm oculair. De grotere versie werd achter de 200/ f 10 refractor van de faculteit gebruikt.

• 1 person likes this.

InFINNity Deck
    Participant

Hoi Frank,

dank voor deze voorbeelden. Hoe gebruikten jullie die schaal aan de boven- en onderkant van het formulier (die van +30 naar -30 graden)? En maakten jullie ook gebruik van Stonyhurst Disks?

Nicolàs

Frank_Teunissen
    Participant

Wij hadden inderdaad die Stonyhurst Disks. Ik deed niet veel met de positiebepalingen. -30°  –  +30° is de kanteling van de draaias van de Zon (N-Z lijn).

InFINNity Deck
    Participant

Wat ik eigenlijk bedoelde met die schaal, is hoe die in de praktijk gebruikt werd. Dus werd het formulier gedraaid onder de telescoop gelegd, of werd er later de draai-as ingetekend?

Nicolàs

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)

You need to log in or to reply to this topic.