Astro Pixel Processor

calibratie en integratie

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

van Overzee
    Participant

Ha Mabula,

Ik heb toch nog een paar vragen.

Door de video,s ben ik toch een beetje in verwarring gebracht.

Eerst had ik begrepen, dat je badpixel maakt met flats en darks en dat je die samenvoegt met een master darks en lights voor de intergratie. Bias hoef je niet meer te gebruiken, want die zitten al in de darks.

Later zie ik in een video, dat er een master dark, een master flat en een masterbias worden aangemaakt? Hoe moet ik dit zien tegenover de badpixel map. Of moet je die dan met de combinatie met de lights gewoon weglaten.

Waarschijnlijk zijn er meer wegen die naar Rome leiden.

Zou iets in de vorm van een stroomschema met eventueel meerdere oplossingen misschien een idee zijn.

Bedankt!

Groet,

Hans

Groenewold
    Moderator

Er zijn meer wegen, de master-bias kan je gebruiken voor kalibratie van de lights, echter moet je dan wel de bias hebben afgetrokken van de darks en flats, anders trek je die dus meermaals af. Wat ik en Mabula doen, is veel darks maken en die gebruiken als correctie voor het bias- en dark signaal van de lights. De master bias gebruiken we dan alleen om de flats mee te kalibreren.

Defesche
    Participant

Wat ik begrepen heb, is dat bij aanvinken van bpm masterbias wordt aangemaakt (indien biasfiles zijn aangeboden) en tijdelijke masterdark (deze wordt zijn bewaard) om een bpm aan te maken.

Je blijft dan zonder masterdark in het lijstje zitten, zodat je bpm moet uitvinken en het proces opnieuw moet startem om de masterdark definitief te krijgen.

Dit is zoals ik het begrijp en ook heb kunnen naspelen.

van Overzee
    Participant

Ha Vincent,

Bedankt!

Is de volgorde dan als volgt?

– 1: Badpixel map met flats en darks.

-2: Masterdarks met darks

-3: Masterflat met flats en bias frames

-4: Integratie met lights, badpixelmap, masterdark en masterflat

Groenewold
    Moderator

Bijna, ik zou de flats kalibreren met darks, bias en de bpm. En een masterdark waarin de bias nog zit, dat zou ik alleen doen als ik dus veel darks heb. Een goed bias signaal krijg je met rond de 100-150 frames dus dan zou je ook zoveel darks nodig hebben. Mocht je dat niet hebben, dan kan je wellicht beter een masterbias gebruiken apart, omdat je daar makkelijk zoveel frames mee maakt. Maar wellicht dat @bula me hier kan corrigeren wanneer nodig. ? Het kan ook met minder darks hoor, maar ik zou niet lager gaan dan een stuk of 50 dan.

Haverkamp
    Participant

Het is belangrijk om het volgende in het achterhoofd te houden bij calibratie van je data:

Afhankelijk van de sensor, zijn er meerdere wegen naar Rome:

Als je een sensor hebt met duidelijke patronen in de dark current, zoals @ed-defesche, dan wil je zowel de lights als de flats met darks calibreren. Geen bias gebruiken en ook geen bias aftrekken van de darks, want dan krijg je ook problemen in de dark current calibratie.

Als je darks gebruikt, gewoon geen bias gebruiken, dat is altijd subtoptimaal en je stelt je calibratie open voor fouten.

Altijd een BPM gebruiken, welk calibratie pad je ook volgt voor lights dan wel flats.

Heb je een sensor met geen duidelijke patronen in de dark current en geen duidelijke amp-glow. Dan is het interessant om darks achterwege te laten en enkel te calibreren met bias, bpm voor flats en bias, bpm flats voor de lights.

Hoe weet je of je dark calirbatie moet toepassen vanwege duidelijke dark current en/of amp-glow:

Maak een masterbias uit een N-tal bias frames en een masterdark uit een gelijk aantal darks waar je geen masterbias aftrekt.

Vergelijk de 2 met een even sterke stretch, zie je andere patronen in de master dark dan in de masterbias, zoals andere horizontale/verticale strepen of een verschijnende amp-glow dan wil je dark calibratie toepassen.

Een voorbeeld van Ed: de master bias en de masterdark beiden gelijk gestretcht, in de masterdark verschijnen opeens strepen die je in de masterbias niet ziet. Dus dark calibratie wordt hierdoor bijna een must, met heel aggresieve dithering (20-40 pixels) en veel opnames kan je het mogelijk bij bias laten, maar anders niet.

Het calibratie filmpje van Sara Wager is een voorbeeld waarin bias calibratie voldoende is, daarom laat Sara de darks achterwege.

• This reply was modified 9 months, 3 weeks ago by  Haverkamp.
    • 1 person likes this.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)

You need to log in or to reply to this topic.