Je eigen sterrenwacht

First light in Borger

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Bakx
    Participant

Eindelijk is het dan zo ver.

Mijn observatoriummetje is operationeel!
    Ik heb hem “Sterrenwacht het Borgerveld” gedoopt.
    Of zoals mijn echtgenote minzaam opmerkte: “de Champion”
    Ze bedoelde de Franse versie, maar op z’n Engels spreekt het mij toch meer aan. :-]

Na maanden van graven, beton storten, kabels ingraven, pier lassen, dome plaatsen en roteermechaniek herstellen van transportschade, koperdraadjes met elkaar verbinden met een wirwar van verschillende stekkertjes, koppelstukken, dozen en voltages, montering plaatsen, telescoop met allerlei accessoires er opzetten, computers aansluiten, LAN en Wifi netwerk configureren, dome-slave functies uitvogelen, SGP configureren, enz. enz. en wachten op een helder hemel, is het vanochtend om 06.00 uur dan toch gebeurd.

Gisteravond enthousiast begonnen, maar toen trok het weer helemaal dicht daar boven.
    De boel in de parkeerstand gezet en maar weer naar bed.
    Vanochtend om 6 uur werd ik vanwege een sanitaire noodzaak (niet ongebruikelijk op mijn leeftijd), wakker en ik zag een heldere maan door het raam naar binnen schijnen.
    Nu of nooit!

In mijn luie stoel de oude Macbook op schoot en VNCViewer opgestart. Verbinding gemaakt met de dome (ouwe Macmini met Win7-32bit) en telescoop. Alles werd deze keer in een keer verbonden via USB. Wow.
    Eerst nog geprobeerd de prachtige conjunctie van Mars en Jupiter in beeld te krijgen. Maar dat lukte me niet zo snel.
    I.v.m. de volle maan moest het wat in Ha worden. Maar daar hebben we een filterwiel voor!
    Iets in het noorden dan maar. Op Skysafari zitten kijken en daar viel mijn oog op de welbekende Elephant Trunk.
    Met SGP snel een sequence aangemaakt en met een snelle platesolve IC1396 opgezocht.
    Veel tijd had ik niet meer in de ochtend. Het werd een proefopname op 4x binning, 120s en unity gain in Ha, met de ASI1600.
    Flink gestretched en contrast een beetje aangepast. That’s it.

Het lijkt nergens naar zo, maar het is wél mijn First Light!

Hierbij bedank ik alsnog iedereen die mij met raad, daad en advies geholpen heeft om tot dit resultaat te komen.

Met een brede glimlach ben ik nog een uurtje terug in bed gekropen. . . . . . .
    Dat werd maar een half uurtje. Toen ging de wekker. :-]

Hij doet ut!!!!
    Arie

• This topic was modified 6 months, 1 week ago by  Theunissen.
    • 5 people like this.

Bakx
    Participant

Deze moet er toch ook bij :-]

• 2 people like this.

Theunissen
    Keymaster

Gefeliciteerd Arie, een mooie opstelling zo te zien!

Tevens een mooi verhaal om te lezen en leuk om je feitelijk totaal ongeplande first-light sessie mee te beleven :-).

Ik ben benieuwd naar de resultaten (als het weer eindelijk eens mee werkt!).

Groenewold
    Moderator

Geweldig leuk te lezen Arie, ben ook helemaaal niet jaloers ofzo. 🙂

Frank_Teunissen
    Participant

Proficiat met je prachtige sterrenwacht. Succes !

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)

You need to log in or to reply to this topic.