Je eigen sterrenwacht

GEM maten voor de dome sync. functie?

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

Bakx
    Participant

Vraag aan @keesscherer .

De GEM maten voor de dome synch. functie, hoe heb jij die bepaald?

Ik heb Ioptron benaderd voor mijn Ieq45Pro, maar zij hebben die maten niet beschikbaar.
    Hoe nauwkeurig komt dat?

De pier komt in het hart, dat is duidelijk, maar de telescoop zit er dus een beetje naast.

KeesScherer
    Participant

Met een rolmaat of van de tekening, je weet welke maten je nodig hebt en de montering/ zuil zijn een gegeven.

Bakx
    Participant

Ik zie op het filmpje van Kees een SGP sequence dat hij niet de dome-telescoop synch van Scopedome gebruikt.

Doe je dit dan via SGP? Ik heb de data sheet hiervoor wel gevonden in SGP.

Gaat dan altijd de dome eerst en volgt dan de mount? Of moet je dat ergens aangeven. De driver van Scopedome volgt standaard de montering. Die moet dan wachten met bijv. platesolving totdat de dome op zijn plaats staat.

Andere vraag: Wat gebeurt er als je door de meridian gaat? Ik heb bijv. mijn mount op 30º voorbij de meridian staan, maar wat doet de dome met zijn slot? Gaat die uit van een flip op 180º, of volgt die de montering? Ik heb niet de indruk dat de ASCOM driver van Ioptron de pier-positie doorgeeft. Hij toont hem overigens wel in zijn eigen driver scherm. De Scopedome-driver corrigeert in ieder geval niet als alleen pierpositie aanvink en de berekende positie niet aanvink.

Door het aanhoudend hopeloze weer heb ik dit nog niet uit kunnen proberen.Bovendien heb ik aardig wat aanloopproblemen gehad vanwege een kromgebogen steunwiel vlak achter de dome-motor, waardoor het mechaniek steeds vastliep. Dat is na een hoop gemartel en gesleutel wel goed gekomen, maar mijn doompje was bepaald niet plug&play. Overigens is de support van Scopedome, m.b.v. Teamviewer-sessies wel netjes.

Ik zou een paar dagen geleden mijn first light hebben. Alles opgesteld, uitgelijnd en in focus. Nou daar ging ie dan  voor de eerste keer . . . . . . . scherm op blauw. Windows update . . . . . do not enz.

Windows en ik zullen wel nooit grote vrienden worden. Met mijn Macbook heb ik zo iets nooit. Maar Scopedome heeft en krijgt geen indi driver.

KeesScherer
    Participant

Ik zie op het filmpje van Kees een SGP sequence dat hij niet de dome-telescoop synch van Scopedome gebruikt. Doe je dit dan via SGP? Ik heb de data sheet hiervoor wel gevonden in SGP. Gaat dan altijd de dome eerst en volgt dan de mount? Of moet je dat ergens aangeven. De driver van Scopedome volgt standaard de montering. Die moet dan wachten met bijv. platesolving totdat de dome op zijn plaats staat. Andere vraag: Wat gebeurt er als je door de meridian gaat? Ik heb bijv. mijn mount op 30º voorbij de meridian staan, maar wat doet de dome met zijn slot? Gaat die uit van een flip op 180º, of volgt die de montering?

Klopt, ik doe de sync in SGP via tabblad “other” (zie schermprint). De Dome volgt de montering, ook na meridiaanflip. En de Windows PC is afgekoppeld van het internet en krijgt nooit updates. Alles werkt goed dus ik hou alles in deze toestand.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)

You need to log in or to reply to this topic.