Je eigen sterrenwacht

Scopedome project Knight Observatory.

• This topic contains 132 replies, has 9 voices, and was last updated by  Bakx 1 year ago.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 133 total)
  • Author

KeesScherer
    Participant

September 2016 start het Scopedome project met het maken van de fundering voor de 2 meter Scopedome. Het plan is om de volgende onderdelen te gaan gebruiken:

1) Scopedome 2 meter full options (automatisering, met de opties voor remote bediening)

2) 10 micron GM2000 HPS montering op EMC P200 zuil.

3) Telescoop nog definitief te bepalen, shortlist: Takahashi CCA250, ODK12 Optimised Dall-Kirkham of de JTW Astronomy 300mm f6 MCDK.

Deze 2 foto’s laten de lokatie zien voor de Scopedome (Links in oostrichting en rechts in westrichting) Via een gigabit netwerkkabel van 85 meter worden de computers verbonden met de centrale router. (De IP adressen van de systemen zijn geblokkeerd voor internetverkeer) De uitdaging is natuurlijk om de zaak zo werkend te krijgen dat ik niet de Scopedome inhoef voor normaal funktioneren zodat ik ook vanuit Nederland kan werken. (Maar aangezien ik 51 weken per jaar in Portugal ben is dat mooi als doel maar niet heel kritisch) Ik wil hier verslag doen van de voortgang en de valkuilen en problemen/mislukkingen. En adviezen/ hulp van jullie kan ik ongetwijfeld heel goed gebruiken!

• 2 people like this.

KeesScherer
    Participant

Gelukkig werkt onze aannemer heel goed op basis van mijn “professionele” tekening/plattegrond. Links zijn de tekeningen te zien die ik heb gebruikt voor het bepalen van de hoogte van de zuil.

Groenewold
    Moderator

Vet vet vet vet en nog eens vet! Dit staat even in de “favorites” om te volgen. Heb je minder uitzicht op het Zuiden overigens?

KeesScherer
    Participant

Heb je minder uitzicht op het Zuiden overigens?

Nee hoor, ik heb vrij uitzicht op het zuiden. EDIT: Foto toegevoegd. De perenboom gaan we goed snoeien, dan kan ik daar geen last van hebben.

• 2 people like this.

Groenewold
    Moderator

Prachtig. Ik kom zeker een keer kijken denk ik. 😉

• 1 person likes this.

Musquetier
    Participant

Dat gaan we zeker volgen…

• 1 person likes this.

KeesScherer
    Participant

De Shuttle DS81  Computer moet ik op afstand aan kunnen zetten. Dat werkt inmiddels prima via wake on LAN met het powerwake commando in een Linux terminal waarna ik via Teamviewer in LAN only modus verbinding maak (Windows 7 boottijd 15 seconden op de DS81 met de SSD en 8Gb). Fijn dat ik Teamviewer kan gebruiken zonder internet verbinding omdat ik de “astro” PC’s zonder internetverbinding gebruik. Met een IP Power switch kan ik elke 220Volt aansluiting aan en uit schakelen en 1 of Meer UPS systemen moeten er voor zorgen dat alles veilig “down”, “home” en dicht kan gaan bij een stroomstoring. De 220V komt nog even van het normale net, later zal ik alles op Solar zetten.

Nu alleen nog wake on LAN via Teamviewer zelf implementeren, maar ik heb nu al de bevestiging dat aan en uit zetten op afstand werkt.

Groenewold
    Moderator

Die 85 meter voor de LAN verbinding, dat kan gewoon zonder versterking?

KeesScherer
    Participant

Die 85 meter voor de LAN verbinding, dat kan gewoon zonder versterking?

Jazeker: “Each 1000BASE-T network segment can be a maximum length of 100 meters (330 feet), and must use Category 5 cable or better (including Cat 5e and Cat 6).”

Groenewold
    Moderator

Maar dat is afhankelijk van waar het aan gekoppeld is neem ik aan, komt die zinssnede uit de IP switch? Heel interessant, ik wil eigenlijk ook overstappen van wifi op LAN, hoewel wifi prima werkt (beetje traag alleen).

KeesScherer
    Participant

Maar dat is afhankelijk van waar het aan gekoppeld is neem ik aan, komt die zinssnede uit de IP switch?

Nee, Wikipedia pagina Gigabit Ethernet.

• 1 person likes this.

Schreurs
    Participant

Deze blijf ik zeker volgen met een tikkeltje jaloezie.

Veel succes met je project.

Mvg Paul

• 1 person likes this.

KeesScherer
    Participant

Update 20160804: De Scopedome is in bestelling en zal hier zijn in de week van 12-16 september. Op 5 september start het graafwerk voor de fundering en buizen voor de kabels. Intussen heb ik het afstel-kruis voor de montering van de P200 zuil klaar zodat we die op het noorden uitgericht en waterpas kunnen ingieten in het beton.

• 1 person likes this.

Theunissen
    Keymaster

Er zit schot in de zaak! Hoe ziet je planning uit?

KeesScherer
    Participant

Hoe ziet je planning uit?

Nadat in september de Scopedome op zijn plaats staat zal in oktober de 10 micron GM2000 hps montering (0.6″ RMS volgnauwkeurigheid zonder guiding) binnen komen met GPS (voor de exacte tijd) en BlueAstro USB-Weatherstation (voor het berekenen van de real time atmosferische correctie van het GM2000 hemelmodel) Dan kan ik alle software gaan installeren/testen op de Shuttle DS81 PC en verder testen met de Maksutov 127 met 1500 mm brandpunt + Canon 700Da om het hemelmodel op te bouwen. Pas als alles werkt ga ik de Esprit 100 in de Scopedome gebruiken. Begin 2017 zal ik een beslissing genomen hebben over de aan te schaffen telescoop. De Takahashi CCA250 is afgevallen vanwege een horrorverhaal dat ik van een gebruiker kreeg. (3 x terug naar de fabriek, zwarte coating binnenzijde kijkerbuis die in schilfers loskomt. En dat voor een OTA van ruim 16000 euro in kale uitvoering).

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 133 total)

You need to log in or to reply to this topic.