Je eigen sterrenwacht

Scopedome project Knight Observatory.

• This topic contains 132 replies, has 9 voices, and was last updated by  Bakx 10 months ago.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 133 total)
  • Author

KeesScherer
    Participant

Wil je aan de andere kant echter je beton ook niet te nat maken? Heb geen verstand van beton hoor, maar continue nat houden klinkt weer wat veel voor een goed uitharding.

Deze eerste dag staat de sproeier 5 minuten aan per half uur, de volgende dagen zal ik langer sproeien. Betonwebsites zijn net als astrowebsites, het is allebei wetenschap en men is het regelmatig zeer oneens. Samengevat mag de toplaag niet uitdrogen en bij warm (check), zonnig (check) en winderig (check) weer moet je de toplaag niet afdekken want dan wordt de boel veel te warm. regelmatig sproeien is dan het advies, maar weer niet te veel enz. Bij het verder uitharden wel weer goed nathouden bij warm weer. (Denk aan grote constructies in Nederland waar continue water over het beton loopt.)

• 1 person likes this.

KeesScherer
    Participant

Wat is dit groot, wat is dit zwaar en wat ziet dit er mooi uit! De 10 Micron GM2000HPS II montering. De kale kop is bijna niet te tillen en 12 kg contragewichten wegen…tja..12 kg. Die contragewicht as heeft 40mm diameter en is zelf een contragewicht. (wel alles RVS) Dit beest kan 50 kg aan fotografische lading op 0.6″ RMS zonder guiding bewegen. Nu eerst een paar dagen handleidingen lezen, de monteringhandleiding is 99 pagina’s, dan GPS, Stickstation. En alles weer keurig verzorgd door Jimmy van Astromarket!

• 3 people like this.

Groenewold
    Moderator

* kwijl *

Kijk, als je het kan besteden dan is dit wel even andere koek. Hier gaat je astrofotografie enorm mee vooruit (en dan met name dmv minder kopzorgen). Prachtig!

• 1 person likes this.

Theunissen
    Keymaster

Wat is dit groot, wat is dit zwaar en wat ziet dit er mooi uit!

Dat zegt mijn vriendi …. ik bedoel gefeliciteerd! Indrukwekkend. Wanneer kwam de koepel? De zuil kun je over een paar dagen toch monteren/dichtstorten?

• 1 person likes this.

Theunissen
    Keymaster

Ik zie bij inzoomen op de eerste foto een USB Weatherstation? Ik wist niet deze functionaliteit al in een USB vorm verkrijgbaar was?

Groenewold
    Moderator

Oh hee, is dat zo? Ben ik meteen in geinteresseerd dan!

Theunissen
    Keymaster

KeesScherer
    Participant

De USB stickstation werkt heel goed samen met 10 micron monteringen en de software voorziet de montering van druk, temperatuur en relatieve vochtigheid om de atmosferische refractie te corrigeren. De zending kwam inderdaad van Jimmy. Ik lees zojuist dat de maker en bedenker hiervan ,Per Frejvall in juli plotseling is overleden. Hij maakte ook de speciale ASCOM driver voor 10 Micron en Modelmaker, een programma om automatisch met platesolve de 10 micron mounts van een 100 ster model te voorzien….

Groenewold
    Moderator

Oh zonde zeg. Heel interessant, zo te lezen kan het ook als weerstation gebruikt met om het even welke montering. Vraag me alleen af of Linux er al iets mee kan.. misschien ga ik eens onderzoeken hoe lastig het is drivers voor Indi te schrijven.

KeesScherer
    Participant

Vraag me alleen af of Linux er al iets mee kan.. misschien ga ik eens onderzoeken hoe lastig het is drivers voor Indi te schrijven.

Writing your own code
    Yes, anyone can write code for using our products as the command protocol is always fully documented. We use two version of command protocol, one of our own design and one that is based on NMEA 0183. Both are simple to write software and drivers for, so whatever your favorite platform is you can use the products.

• 1 person likes this.

Groenewold
    Moderator

Kijk aan, heel netjes! Ik ga er eens naar kijken!

KeesScherer
    Participant

Een testopstelling voor de GM2000 HPS II. De maksutov 127 laat zien hoe groot de GM2000 is. Helaas bleek de adapterplaat voor de Pier ondanks alle voorbereiding niet te passen dus heb ik de montering stevig vastgezet op een stuk hout.

• 1 person likes this.

Bus
    Participant

Wat een enorm ding zeg…om van te smullen šŸ˜‰ Jammer dat de adapter plaat niet op maat was.

Groenewold
    Moderator

Hoeveel scheelde het? Was het zeg maar een gevalletje “Mars-probe crashed door verkeerde eenheden in de berekeningen” (groots) of meer het verschil tussen “net even een golflengte verschil”?

KeesScherer
    Participant

Hoeveel scheelde het? Was het zeg maar een gevalletje ā€œMars-probe crashed door verkeerde eenheden in de berekeningenā€ (groots) of meer het verschil tussen ā€œnet even een golflengte verschilā€?

Het ging mis bij de Zuilfabrikant, een (grote) fout in de tekening. Jimmy gaat het voor mij oplossen, de customer service van Astromarket is prima. Op deze manier kan ik toch allerlei testen doen. Bij een project als dit zal dit niet de laatste hobbel zijn voordat ik mijn einddoel bereiktĀ  heb.

Definitie einddoel: Een astrofotografisch systeem dat autonoom op basis van een lijst van objecten zelf zal bepalen wanneer de condities goed genoeg zijn, om daarnaa de opnamereeksen uit te voeren, indien nodig gedurende meerdere nachten/perioden en alleen onderbroken door bewolking, regen en perioden van niet-astronomische duisternis.

(Dat is inderdaad bijna hetzelfde als koop een boek met astrofoto’s maar dan met de voldoening van het succesvolle eigen project)

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 133 total)

You need to log in or to reply to this topic.