Je eigen sterrenwacht

Scopedome project Knight Observatory.

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 133 total)
  • Author

Groenewold
    Moderator

Ja, Astromarket rules wat dat betreft, mooi!

Wat dat eindpunt betreft, in principe werk ik ook naar iets dergelijks, maar het is de weg ernaartoe welke zo leuk is. Als straks de telescoop inderdaad op die manier een lijstje gaat afwerken, moet ik mijn opties eens gaan bekijken. 🙂 Visueel ernaast doen denk ik.

• 1 person likes this.

KeesScherer
    Participant

De fundering voor de Scopedome 2M is klaar, volgende week komt de vrachtwagen uit Polen afleveren. Met vilstift is de omtrek alvast aangegeven zodat we de dome nauwkeurig op de plaats kunnen zetten. Het frame voor de zuil is ingegoten en de boutbevestigingen steken precies op de goede plek uit het beton. De kabelbuizen komen omhoog bij de “equipment bay” die aan de oostkant van de dome zit. Er is ruimte genoeg om een extra zuil op de oost punt van de betonplaat te monteren en om een paar losse statieven neer te zetten. Het wordt natuurlijk wel een claustrofobisch koepeltje, maar ik hoef alleen naar binnen voor onderhoud en afstelwerk.

• 2 people like this.

Theunissen
    Keymaster

Het gaat snel nu! Je hebt overigens dadelijk een blauwdruk om meerdere systemen neer te zetten 🙂 (als je dit wilt).

Groenewold
    Moderator

Jaaa, nog zo’n 10-micron ernaast en met 2 telescopen 2x zoveel data vergaren.

Theunissen
    Keymaster

En telescoop tijd te verhuren 🙂 …

KeesScherer
    Participant

En telescoop tijd te verhuren  …

Even snel rekenen..project Scopedome heeft een budget van ruim 45.000 Euro (inclusief de nog aan te schaffen OTA) , stel 200 heldere nachten per jaar en een terugverdientijd van 5 jaar, dat maakt bij 4 uur bezetting per heldere nacht een uurtarief van 11.25 Euro. Dat valt best mee want ter vergelijking; het uurtarief van een TOA 150 (T16) bij Itelescope.net is ongeveer 50 Euro.

(Deze berekening is een leuk argument om voor mijzelf de investering te rechtvaardigen.)

Theunissen
    Keymaster

(Deze berekening is een leuk argument om voor mijzelf de investering te rechtvaardigen.)

Rechtvaardiging voor moeder de vrouw zul je bedoelen 🙂 .

Overigens, even met de variabele spelen in het businessplan, 6 of 7 uur imagingtijd/heldere nacht 🙂

KeesScherer
    Participant

Droogtesten van GM2000 montering met de ASCOM driver voor GM2000 en Sequence Generator Pro. Deze test laat de montering naar een positie slewen, er worden 3 foto’s van 2 seconden gemaakt door de losstaande Canon DSLR en gedownload waarna de montering weer naar de parkeerstand gaat. Dat werkt goed. De GPS module werkt goed samen met de software in de montering. De Stickstation werkt ook, alleen nog de integratie met de ASCOM driver voor GM2000 in orde maken.

Groenewold
    Moderator

Prrrrachtig! Heb er even de koptelefoon bij gepakt en als ik het geluid van de DLSR vergelijk met de montering, dan is de montering wel heel erg stil, klopt dat? Waarom piept het eigenlijk?

KeesScherer
    Participant

Prrrrachtig! Heb er even de koptelefoon bij gepakt en als ik het geluid van de DLSR vergelijk met de montering, dan is de montering wel heel erg stil, klopt dat? Waarom piept het eigenlijk?

Dat klopt. De piepjes geven aan dat de montering aangekomen is op de bedoelde positie. (dat kan je ook uit zetten, maar is handig bij het testen) De GM2000 kan slewen to 20 graden per seconde om satellieten te tracken, in dat geval piept hij net als een achteruitrijdende vrachtwagen omdat een grote telescoop op hoge snelheid gevaarlijk kan zijn. Het ISS tracken b.v. is een kwestie van selecteren in het rijtje van satellieten en de GM2000 houdt hem keurig gecentreerd in beeld tijdens het overvliegen.

Musquetier
    Participant

Wauw wat een gaaf spul. Ik hoop dat je je ambities hiermee waar kunt maken! Ik blijf het met grote interesse volgen!!!

• 1 person likes this.

Theunissen
    Keymaster

Dit wilde ik je nog vragen Kees, blijf je de DSLR’s gebruiken in je observatorium in wording? Ik kan me voorstellen dat CCD’s voor een “remote” setup handiger zijn?

KeesScherer
    Participant

Dit wilde ik je nog vragen Kees, blijf je de DSLR’s gebruiken in je observatorium in wording? Ik kan me voorstellen dat CCD’s voor een “remote” setup handiger zijn?

Ik blijf DSLR’s gebruiken, de Canon 6Da en gekoelde 700Da hebben een eigen voeding. Het is in het begin nog even knoeien met het flat panel dat ik heb, dat is op maat voor de Esprit 100 en zal ik er met de hand er op moeten leggen. Handiger is het om een groter flatpanel aan de domewand te monteren waar een 300 mm OTA voldoende dekking van heeft en daar de telescoop op te richten d.m.v. een gedefinieerde park stand. Dat is iets voor 2017.

KeesScherer
    Participant

De Scopedome 2M is bezig met zijn reis van 3150 km vanuit Polen. De foto werd gemaakt vlak voor vertrek bij de fabriek in Polen. De Scopedome is in de plug & play versie, alle automatisering gemonteerd en getest in de fabriek, alleen vastzetten met M12 in het beton en de 220V aansluiten. Waarschijnlijk is de wagen donderdag hier, de aannemer is stand by met een vorkheftruck maar zo te zien kunnen we de pallet ook met een paar spanbanden en oprijplaten er vanaf trekken. (Altijd een backup plan hebben)

• 3 people like this.

Groenewold
    Moderator

Dat is leuk om zo in de gaten te houden. Dat zal op de snelweg toch wat bekijks trekken. 🙂

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 133 total)

You need to log in or to reply to this topic.