Je eigen sterrenwacht

Zomerzonnewende 2019

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author

InFINNity Deck
    Participant

Even een zonnig onderwerpje, iets minder astro (al heeft de dichtstbijzijnde ster hier de hoofdrol).

Al jaren ben ik verslingerd aan het zelf maken van zonnewijzers. Toen we ons huidige huis lieten bouwen, lang voordat we ook maar het idee hadden een telescoop aan te schaffen, laat staan een observatorium te bouwen, moest en zou er een zonnewijzer aan de muur komen. Uiteraard kan je die niet zomaar bij de bouwmarkt halen (en als dat wel het geval is, dan is het vaak niet veel soeps), dus moest ik zelf aan de slag. Beetje prutsen met twee softwarepakketjes (Orologi Solari en Dial Maker) en een CAD-programma, vervolgens op papier uitprinten om een proef te doen, om uiteindelijk de zonnewijzers uit Belgisch hardsteen te laten vervaardigen (met een laser plotter!). De gnomons zijn in eigen werkplaats uit messing vervaardigd.

Vandaag is het de zomerzonnewende en dat is altijd een leuk moment, aangezien de nodus van de zonnewijzer dan precies over de lijn loopt die de Kreeftskeerkring representeert.

Hieronder drie foto’s: de eerste van de zuidelijke zonnewijzer net na de meridiaanspassage, de andere twee kort na elkaar genomen van beide zonnewijzers (de andere zonnewijzer ‘kijkt’ naar het westen).

Afgelopen jaar hebben we dan ons observatorium gerealiseerd, in het verre verleden ging dat meestal andersom: eerst een observatorium en dan pas een zonnewijzer (maar ja, eigenlijk was het al een observatorium: eentje voor het observeren met  zonnewijzers). 🙂

Nicolàs

• 2 people like this.

Groenewold
    Moderator

Geweldig mooi! Heerlijk om zelfbouw knutsels langs te zien komen. 🙂 Het ingemetselde deel (op de 2e foto) vind ik bijna nog het mooist, heel bijzonder.
    Ik zou ook meer willen doen in zaken fabriceren (heel breed) maar heb geen enkele plek voor een werkplaats. Je hebt het hiet bijv. over de laser-plotter, hoe ben je die tegen gekomen? Ken je toevallig wat leuke maker-spaces in Nl?

• This reply was modified 5 months, 3 weeks ago by  Groenewold.

InFINNity Deck
    Participant

De stenen zijn geleverd door Haker Natuursteen uit Alkmaar. Aanvankelijk zouden zij ook het lijnwerk aanbrengen. Zij doen dat door het model in een rubber mat uit te snijden en die als matrijs te gebruiken bij het zandstralen. Echter, doordat er zoveel lijnen uit te snijden waren, verliep de rubber mat heel langzaam op de snijmachine, hetgeen resulteerde in lijnen die dikker waren aan de ene kant en dunner aan de andere. De eigenaar is vervolgens op zoek gegaan naar een oplossing en vond Quick Graveer Service in Schagen. Zij hebben daar een aantal lasergrafeermachines staan welke dit werk aan kunnen. Bijgaand een foto van het proces en van de machine. Achteraf gezien had ik als opschrift moeten kiezen “Luce Fecit” (ik ben gemaakt door licht).

Beide zonnewijzers zijn overigens ingemetseld, maar steken een paar mm uit. Dat inmetselen was bij de eerste nog eenvoudig, die ging in de bouw mee. Voor de tweede moest eerst een nis uitgehakt worden, daar zijn we (een metselaar en ondergetekende) toch nog een paar uur zoet mee geweest.

Nicolàs

• 3 people like this.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)

You need to log in or to reply to this topic.