Reply To: SGP beste methode voor gelijkmatige mozaieken?

Activity Forums Astrosoftware Sequence Generator Pro SGP beste methode voor gelijkmatige mozaieken? Reply To: SGP beste methode voor gelijkmatige mozaieken?

Haverkamp
Participant

Gelijk even gekeken hoe afwijkend het is in mijn situatie. Een methode om dit te beoordelen is dacht ik om te zien of de stermarkeringen in geplatesolvede mozaiekoverlapping goed op de plaats staan. Zie de foto met een 100% weergave van de “lasnaad”. Ik kan hier met mijn optiek goed mee leven. “Die Esprit is zo gek no nie” .(wanneer je heel goed kijkt kan je de lasnaad ongeveer zien.)

Ja, die esprit is echt goed, veel bevestiging al van gezien ;-)

Ik denk dat je het bij een apo met een brandpunt van van ongeveer 550mm sowieso nauwelijks ziet. Maar hij is natuurlijk wel snel met f5.5 dus er zal wel wat optische distortie inzitten. Over het algemeen kan je volgens mij stellen dat, optiek met lagere f/ ratios en kortere brandpunten meer optische vervorming zal hebben. De newton van @supernov is F5 dacht ik met een brandpunt van 1000mm (of is het F4 en 800mm? ) maar die heeft relatief veel meer vervorming dan een apo met vergelijkbaar brandpunt en f/ ratio. Dat zie ik ook in alle data die er langs komt. Spiegel kijkers hebben duidelijk meer optische vervorming.

De thin plate splines kunnen heel goed werken op de uitlijnsterren. Maar als je optiek hebt met veel vervorming of data combineerd van verschillende kijkers met wat vervorming, dan zijn de thin plate splines een slechte keuze. Ze zullen dan op de uitlijnsterren wel nog redelijk presteren, maar alles wat daar tussen zit kan er pixels !!! naast gaan zitten, dus dat is veel slechter dan de 0,1-0,2 pixel precisie die je wilt halen bij registratie. Dit komt omdat de Thin Plates arbitrair vervormen en dus niet realistische vervorming zullen krijgen die dus niet overeen komen met daadwerkelijke optische vervorming. De optiek wordt niet gemodelleerd dus op alle punten tussen de registratie punten ben je aan de goden overgeleverd… Voor een beter begrip van hoe dit werkt zul je de werking van Thin Plates moeten bestuderen. “In a nutshell”, de vervorming die een thin plate levert is enkel afhankelijk van de lokatie van de registratiepunten.. dat kan dus nooit optimaal werken.

Scroll to Top