Activity › Forums › Astrofotografie › Deepsky › Mijn eerste M42 widefield, Werk in Uitvoering › Reply To: Mijn eerste M42 widefield, Werk in Uitvoering
Dank je Marc voor de update omtrent de focusshift. Ik heb het euvel bij mij inmiddels opgelost. De focusring van de Nikon heeft behoorlijk wat speling en loopt niet zo heel soepel zoals bijvoorbeeld de boterzachte focusring van de Samyang 135 f2 (Wat een toplens is dat ;-), die moet ik mijzelf nog eens aanschaffen).
Ik heb de speling in de focusring opgelost door er een 2cm breed stuk van een racefiets binnenband omheen te spannen (Let wel, de diameter van de 300mm f4 is ongeveer 77mm….dat van een racefietsbandje ongeveer 23mm dat was dus even flink rekken en trekken, maar nu zit de boel wel goed vast. Ik heb ongveer 3/4 van het bandje over de focusring gertrokken en ongeveer 1/3 over het vaste deel van de lens.
Nu is het focussen erg makkelijk en blijft de focus ook gelocked gedurende een sessie van 3 uur. Wat ik wel apart vond was dat na het focussen met een Bhatinov Masker (Exact de spikes gecentreerd zoals het hoort) er bij een testopname nog steeds kleine donuts zichtbaar waren???? Ik heb deze daarom via de LiveView van de camera nog wat aangepast totdat de sterren kogeltje rond waren. ;-)
Daarna de boel op het gebied nabij en om de Flaming Star gezet….mooi stukje hemel is dat. Flats moet ik nog maken dus daar moet ik nog mee verder….een WIP-je dus.