Activity › Forums › Astrofotografie › Deepsky › M35, SH2-252 Widefield Werk in uit. en naald in de hooiberg. › Reply To: M35, SH2-252 Widefield Werk in uit. en naald in de hooiberg.
Het “final” image van M35 en regio.
Ik heb m.b.v. PixelMath (een vrije exercitie) 50x15s, 25x60s en 50x30s stacks gecombineerd (ratio resp. 0,2 – 0,5 en 0,3) en dit vergeleken met combinatie door HDRComposition en GradientHDRComposition. Mijn conclusie is dat laatst genoemde tools geen zin hebben als er niet sprake is van stacks met een significant verschil in het dynamisch bereik.
De twee sessies van de afgelopen twee weken zijn leerzaam geweest, een van de leermomenten, verschillende stacks van kortere belichtingstijden hebben weinig zin :-).
Tweede constatering, het optimaliseren van een widefield stack (in PixInsight) is op zijn minst even uitdagend als een object in een kleine beeldveld.
Derde leermoment, voor het eerst heb ik data verzameld over meer dan 1 nacht.
Volgende sessies zullen in het teken staan van veel langer belichten per sub.
Ik kan er overigens wel van genieten hoe de Kwalnevel toch voorzichtig de contouren van de “tentakels” laat zien en de Apenkop-nevel duidelijk aantoont dat meer data benodigd is (gezien het kleurverloop) etc.