Activity › Forums › Astrotechniek › Methoden en Technieken › Ideale ISO waarde in relatie tot hemelkwaliteit › Reply To: Ideale ISO waarde in relatie tot hemelkwaliteit
Bekijken we de 5D Mark II, dan heeft deze bij ISO 100 een uitleesruis van 23,5 elektronen. De full well depth van de sensor in 5d Mark II bedraagt (circa) 60.000 elektronen. Het dynamisch bereik bij ISO 100 bedraagt derhalve log2 (60.000 / 23,5 * 2^0) = 11,32 f-stops.
Ik heb voor mijn Canon 7D Mark2 gekozen met name door Clark’s review en natuurlijk bewust voor een APS-C sensor DSLR. Nu schiet ik zelf altijd op ISO800 en al experimenterende de laatste sessies op ISO1600. Nu is mijn vraag, waar heb ik meer aan: Iets meer ruis (RN) en meer dynamisch bereik (ISO800) of toch iets minder readnoise en iets minder DR (ISO1600). Of wellicht zelfs ISO400, in vergelijk met de overige genoteerde Canon DSLR’s camera’s is de 7D Mark2 dan nog steeds goed qua prestaties en heeft dan bijna het optimale dynamische bereik. Bovenstaande vind ik dan de moeilijke keuzes
Afwijken van de ‘kort door de bocht richtlijn’ kan alleen maar zinvol zijn als je de context mee neemt en leidend maakt imho; wat is de helderheid van je hemel (in hoeverre speelt read noise uberhaupt een rol), en wat is het fov/onderwerp wat je fotografeert. (in hoeverre is DR een issue)