Reply To: Cygnus 48 Paneel mozaiek

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Cygnus 48 Paneel mozaiek Reply To: Cygnus 48 Paneel mozaiek

Haverkamp
Participant

Dank je Kees, Ben er mee bezig Er gaat inderaad iets niet goed met de Bad Pixel Map,

Ah mooi. Intussen staat de Toughbook te werken aan de 35-paneels versie met de nieuwe APP 1.040 . Vreemd genoeg ging het vrijwel meteen mis op “could not register any frame” dus ik heb de “clip profile” aangepast van 0.4 naar 0.1. Toen ging het verder tot 2 Java errors. Hierna verder op status 48%. Nu al een tijd bezig met “calculating multiple view….” maar met maar 25% processorbelasting (cpu’s 3 van 4) en nog geen 0.9 Gb van de toegewezen 14 Gb?

Hoi Kees,

Dit is ook opgelost, er was nog een extra aanpassing nodig in de filter van het ster profiel. Ik gebruikte een te groot filter wat de kleinste sterren vrijwel verwijderd. Dat willen we natuurlijk niet ;-(

Als je nu het filter aanzet dan blijft het aantal sterren vrijwel hetzelfde, maar in opnames (geen stacks van meerdere opnames bedoel ik dan) zal het helpen om wat meer precisie te hebben in de star lokatie bepaling. (door een klein filter te gebruiken, haal je de invloed van de shotnoise in je signaal er iets uit en krijg je een iets betere ster loaktie bepaling).

Ik heb dit nu getest op de enkele opname van panel 41 die ik van je heb

Eerste plaatje star analyse middels de image viewer starmap en dan de details bekijken.

Minimum star size 6

clip profile 0.3

zonder filter

Tweede plaatje, zelfde instelling, met filter aan.

Je ziet dat dezelfde sterren worden gedetecteerd, maar dat de ster lokatie bepaling iets naders is achter de komma.

De eerste kolom is het nummer van de gedetecteerde ster

2de kolom, is de ster x-coordinaat op je sensor

3 de kolom, is de ster y-coordinaat op je sensor

Bij sommige sterren maakt het niet veel uit, maar bij andere scheelt in totaal meer dan 0.1 pixel. Dat is dan significant. (de meet onzekerheid ligt ongeveer op 0,05-0,1 pixel bij monochrome data)

Voor je mosaic, zou ik de volgende instelling proberen:

minimum star size : 4

clip star profile: 0.1

filter star profile: aan

detect above noise kappa: 3

limit stars to 2500

Ga nu nieuwe versie compileren en uploaden ;-)

Scroll to Top