Reply To: De bouw van een eigen mini-planetarium

Activity Forums Astrotechniek Automatisering De bouw van een eigen mini-planetarium Reply To: De bouw van een eigen mini-planetarium

Kievits
Participant

Het begin van de bouw komt in zicht. Maar, perfectionist die ik kan zijn, ik was niet tevreden met de standaard spaken van de tandwielen en dus kwam ik op het geweldige idee (jawel, sarcasme hier) de spaken enigszins gebogen te maken. Gelukkig kan het gear-template dat niet genereren dus alles met de hand aanpassen…alle 42 (!!) tandwielen. De overige tandwielen (24, dus totaal 66) zijn te klein om spaken te krijgen.

Onderstaand figuur toont het design. Kleinere tandwielen krijgen 3 spaken, grotere 4. In de tekening is ook gelijk het gewijzigde design voor het frame te zien. Waar de planeten eerst op een as rechts van het midden draaiden, heb ik het nu zo aangepast dat deze as in het midden zit. Bovendien is, na enkele testjes, de module van de tandwielen van 2 naar 1 gegaan. Dat wil dus zeggen: 1mm/tand, dus bijvoorbeeld een tandwiel met 18 tanden = 18mm in diameter. Dat maakt het geheel aanzienlijk kleiner, toleranties worden ook kleiner maar goed…we gaan het proberen.

Scroll to Top