Reply To: NGC7000 Hα en First Light van de William Optics GT71

Activity Forums Astrofotografie Deepsky NGC7000 Hα en First Light van de William Optics GT71 Reply To: NGC7000 Hα en First Light van de William Optics GT71

Bus
Participant

In plaats van het beginnen van het nieuwe topic zou het handiger zijn om antwoord op de vragen hier te geven. Ik heb de data gedownload en getest. Het probleem met normalisatie in APP zit in kanaal 3 (Blauw) waar APP zich verslikt in een SNR van “Infinity” (te zien in de console output). Alles werkt prima na het extraheren van het R kanaal uit light, Bias en dark frames. Zie eindresultaat schermprint van APP waar o.a. achter elk van de 3 lights nu ca star reg en norm staat. Er is overigens iets flink mis met veld rotatie en/of flattener afstelling zie de uitvoer van Pixinsight abberation inspector.

Ik zal de volgende keer op de antwoorden reageren in het topic zelf Kees….(blijft het ook wat overzichtelijker :-))

Hoe extraheer je het R-kanaal uit de RGB data? Doe je dat ook met APP, of gebruik je daar een ander programma voor???

En ja, de Flatner/Reducer moet ik nog verder afstellen. Volgens de Website van William Optics heb je voor de GT71 een afstand op de Variable Reducer/Flatner van 9.3mm nodig voor een volledig plat beeld met de GT71. Waarschijnlijk zit ik daar iets naast waardoor je dus Coma naar de randen toe krijgt. Volgende sessies daar maar eens aandacht aan besteden!

Volgens Mabula kon APP niets met de TIFF bestanden omdat deze niet Lineair zijn? Toch blijkt dat jij er wel degelijk een plaat uit weet te persen. Zo handig als jij met APP bent ben ik klaarblijkelijk nog lang niet. En ook de foutenanalyse kan ik nog niet herleiden tot een oorzaak. Wie weet komt dat nog naarmate ik APP meer ga gebruiken.

In ieder geval ontzettend bedankt voor je input en hulp, dat wordt erg gewaardeerd ;-) Uiteindelijk willen we toch allemaal een optimaal werkende telescoop en workflow bewerkstelligen.

Mvg,

Rutger Bus

Scroll to Top