Reply To: Melkweg fotografie in Nieuw-Zeeland

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Melkweg fotografie in Nieuw-Zeeland Reply To: Melkweg fotografie in Nieuw-Zeeland

Bus
Participant

Hoi Vincent,

Astrofotografie vanaf een statief zonder guiding etc etc is inderdaad erg leuk om te doen. Zelf gebruik ik de lenzen van Samyang, die optisch niet onder doen voor de Sigma lenzen, ware het niet dat ze bij Samyang niet zo’n uitgebreide kwaliteitscontrole hebben als bij Sigma, of Nikon, of Canon waardoor er nog wel eens een slecht exemplaar tussen kan zitten. Maar voor minder dan de helft van de prijs van een Sigma, Canon of Nikon zou ik de gok wel durfen wagen.

Ik heb nu 5 lenzen van Samyang, waaronder 2x een 135mm f2.0, een 24mm f1.4, een 12mm f2.0 en een 14mm f2.8. Alleen de 24mm f1.4 moet ik twee stops dichtknijpen tot f2.0 om de sterren naar de randen toe mooi rond te krijgen. De andere 3 lenzen, zijn echt super scherp waarbij de 135mm heel mooi is voor gebruik met een tracker (vanaf een statief zonder tracking wordt dat wat lastig idd).

Meestal gebruik ik de 12mm f2.0 voor overzichtsfoto’s van de Melkweg met een deel van het Landschap erin. Dat vindt ik zelf heel fraai en geeft een goed beeld van de weidsheid van de Melkweg.

De 135mm doet het heel goed voor de wide-field opnames van bijvoorbeeld nevels als de Noord-Amerika nevel….ik heb er zelfs (al zij het heel vaag) een overzichtsfoto van de Spaghetti nevel in H-alfa mee kunnen maken. En dat is geen makkelijke opgave vanuit LP nederland.

De 24mm f1.4 lens gebruik ik vaak voor meteorieten regens. Maar zoals gezegd, is deze lens iets minder scherp naar de hoeken toe.

Maar uiteindelijk gaat het toch ook om het buiten zijn onder een mooie sterrenhemel, er gebeurt iedere keer wel iets onverwachts wat weer een mooie herinnering voor later oplevert.

Succes met je “project” verder. Zie voorbeelden van de genoemde lenzen in mijn  gallery.

Vriendelijke groeten,

Rutger Bus

Scroll to Top