Reply To: Mosaic Rosette nevel en omgeving (WIP)

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Mosaic Rosette nevel en omgeving (WIP) Reply To: Mosaic Rosette nevel en omgeving (WIP)

Bus
Participant

Veelbelovend Rutger. Je moet toch iets meer werk duwen in de pooluitlijning en wellicht ook guiding. De sterren zijn niet rond en ook de grotere lijken weer wat uitgebeten (kartelig). Dit geldt tot op heden klaarblijkelijk. Overigens, neem nu gewoon minimaal darks, met APP heb je hiermee direct het Bias signaal naast de Dark current te pakken. Twee van de drie calibratie typen dus, resultaat: direct een rustigere achtergrond en tevens al fijner te stretchen.

Bedankt voor je reactie Marc,

Ik denk dat de vorm vd sterren er voornamelijk “raar” uitzien door de AstronomyTools bewerking in photoshop waarbij ik het “reduce stars” filter hoogstwaarschijnlijk iets te vaak heb toegepast om de nevels wat beter tot uiting te brengen.

Daarnaast ben ik het niet helemaal eens met je eerst opmerking over Pooluitlijning en Guiding….De pool staat binnen 2 arc sec.  volgens de handcontroller en ook de guidegrafiek staat op ~1.60 RMS…Dat moet, lijkt mij, ruim voldoende zijn voor ronde sterren gezien de pixelscale van de camera/lens combinatie (4.63um bij 135mm = 7.07″/pixel volgens https://astronomy.tools/calculators/ccd

Helemaal met een vergevingsgezinde 135mm telelens. Maar ik kan er natuurlijk naast zitten (Ik leer graag bij van de kenners)

Daarnaast zal ik je opmerking over Darks zeker ten harte nemen. Voorheen was het maken van darks wat lastiger dan nu en liet ik dat idd vaak achterwege. Nu kan ik met de ASI294MC Pro een bibliotheek van Darks (en Bias) aanleggen bij bijvoorbeeld steeds 5ºC temperatuurverschil vanwege de TEC-cooler.

Heb jij misschien nog goed tips om de sterren in een foto te reduceren zodat de nevelstructuren meer tot hun recht komen tussen al dat stergeweld???

Bedankt voor je opmerkingen en reactie.

Mvg,

Rutger

Scroll to Top