Reply To: M101 Luminance

Activity Forums Astrofotografie Deepsky M101 Luminance Reply To: M101 Luminance

InFINNityDeck
Participant

Hoi Kees,

toch wel wonderlijk. Mijn vorige post ging over M51 waar we tegelijkertijd mee bezig waren, nu heb ik eergisteren M101 op de korrel genomen. Het was een test met onze koepel. De afgelopen weken hebben Rob Musquetier en ik ervoor gezorgd dat deze eigenbouw koepel automatisch volgt. Daarbij hebben gebruik gemaakt van LesveDome, het beroemde Velleman-bordje en een eigenbouw azimuth en home sensor. Een eerdere poging daarmee opnames te maken eindigde met een crash van de computer na 139 opnames van 120s (Comacluster, was nog niet heel veel te zien). Nu dus de eerste volledig geslaagde serie, die eindigde om vijf uur ‘s ochtends met 160 subs en het keurig parkeren van koepel en kijkers.

Langs deze weg wil ik Rob nog even heel erg bedanken!

Geniet van de plaat (20x 120s L,R,G,B, 40x 120s Ha en O-iii), ook al is die niet no mooi diep als die van jou Kees. Hopelijk krijg ik binnenkort de kans er nog een nacht aan vast te knopen, want er is duidelijk meer licht nodig.

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Scroll to Top