Reply To: Ruis in de CMOS cameras, metingen en berekeningen

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken Ruis in de CMOS cameras, metingen en berekeningen Reply To: Ruis in de CMOS cameras, metingen en berekeningen

han.k
Participant

De ruisgetallen t.o.v. het aantal frames kloppen totaal niet. Ergens gaat het mis. Post eens een aantal darks (10 of 20 stuks) plus de 25 en 500 frame master ergens op het internet, dan kan ik het eens meten.

>>masters gemaakt met average, MAD Winsor Clip en een kappa van 3 met 1 iteratie.

Hopelijk gaat dir process goed. Normaal is dit een vrij eenvoudig process. ?

>>Nu is de ruis in een enkele dark en enkele light in principe hetzelfde, maar de light heeft daarnaast >>nog last van shot-noise door skyglow waardoor de S/N ratio omlaag gaat en er ruis bijkomt

De voornaamste ruis komt van skyglow. Die overheerst voor een gekoelde camera de sensor ruis. De dark and light sensor noise is dan minder belangrijk. De shot-noise is iets anders, Craig Stark rekent daar niet mee voor zover ik me herinner.

>>Een andere interessante opmerking van Hayes is, dat als je dithering gebruikt je feitelijk geen darks

>>hoeft te nemen en je vervolgens ook geen ruis-bijdrage van de darks hebt (zie zijn post #11 op CN).

Dit is onzin. Dithering doe je voor ongelijke lichtgevoeligheid van de pixels, darks voor ongelijke pixelwaarden (ruststromen) onbelicht  en voor het scheiden van het signaal van de ruststromen voor het correct toepassen van de flat.

Pattern noise, voor de ASI1600 en elke ander CMOS sensor is dithering voor zwakke DSO objecten essentieel. De pixels zijn veel ongelijker in zowel russtromen als lichtgevoeligheid dan een klassieke CCD sensor als in mijn QHY8.

Han

Scroll to Top