Reply To: Ruis in de CMOS cameras, metingen en berekeningen

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken Ruis in de CMOS cameras, metingen en berekeningen Reply To: Ruis in de CMOS cameras, metingen en berekeningen

Haverkamp
Participant

Hoi allen,

Ik zie toevallig dit topic over ruis en dat Han problemen heeft met de ruis meet waardes in APP, dus bij deze even een snelle reactie op deze koningsdag ;-).

@han-k
, @infinnitydeck

” De unit ‘ NOISE = ‘ 1,41E-04’ / MRS gaussian noise estimate of channel’ ken ik niet. De noise wordt normaal RMS, the square root of the mean square bepaald. “

Ik adviseer je om eens goed in de astronomische literatuur te duiken, je stelling dat ruis wordt bepaald met RMS, the square root of mean square is incorrect. En ik denk dat je de square root of the variance bedoeld?

Dat is enkel een maat van dispersie/scale: the square root van de variance is de standaard deviatie van een normaal/guass verdeling. Het vertelt je hoe de data is verdeeld ten opzichte van de centrale waarde van een gauss verdeling. Het zegt in principe niks over de ruis zelfs, al kan de ruis in bepaalde gevallen in de buurt komen van deze waarde.

Je suggestie is zeker geen goede manier om robuust ruis te meten. Je kan wel de ruismeting benaderen mits de data over de sensor compleet vlak is (wat bij een asi1600 zeker niet het geval is). Scale/dispersie en ruis zijn gecorreleerd maar het zijn toch echt compleet ander zaken.

MRS noise – Multi-Resolution Support Noise , in de professionele astronomie is dat de manier om ruis te bepalen, want het is voor als nog de meest robuuste manier gebleken. Ruis goed meten en MRS noise implementeren is daadwerkelijk geen triviale zaak en veel lastiger dan de RMS, square root of variance uitrekeken, dat is een simpele rekensom… MRS noise is een hele andere zaak.

Bij deze het beroemde artikel over MRS ruis bepaling zoals dat in 1998 is gepubliceerd en tot de dag van vandaag door de professionele astronomie wordt gebruikt:

http://adsabs.harvard.edu/abs/1998PASP..110..193S

Ik zal proberen om morgen het hele draadje te lezen om te kijken of ik wat meer kan verhelderen, okee?

Wat in deze wel belangrijk is, is dat de asi1600 12bits is, maar de data wordt als 16bit opgeslagen.

Dus je moet de ruis waardes eigenlijk door 2^4 = 16 delen, om te weten wat de sensor eigenlijk echt heeft gemeten ;-)

Mabula

Scroll to Top