Activity › Forums › Astrofotografie › Deepsky › Tita Tovenaar… › Reply To: Tita Tovenaar…
Hoi Rutger,
Ik heb tweede generatie filters. Wel heb ik gezien dat ZWO tegenwoordig maskers heeft voor de filters. Ik ben sinds gisteren met ze in gesprek hierover. Volgens hen helpt het weliswaar niet tegen de halo’s, maar wel tegen ringen in de flats (en dus lights) bij de smalband filters.
Verder heb ik gisteren naast de filters nog een mooie reflector in de kijker gevonden. De stelring direct achter de focuser glom je tegemoet en heb ik gisteren gezwart. Vannacht data geschoten, maar nog geen tijd gehad om er naar te kijken.
Ook de buitenranden van de filters glimmen je tegemoet, dus hopelijk gaan die maskers daarbij helpen.
Dank voor je tip aangaande de plaats van het filterwiel. Ik had gisteren ook op een forum iets dergelijks gelezen. Ik zie nog kans hem 11mm op te schuiven, mits ik de vulringen los kan krijgen.
Hoe heb jij het filterwiel gemonteerd? Zoals bij ZWO geadverteerd, of met de andere kant naar de kijker?
Nicolàs
https://www.dehilster.info/astronomy
In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.