Activity › Forums › Astrotechniek › Sterrenwacht › To UPs or not to UPS ? › Reply To: To UPs or not to UPS ?
Hoi Arie,
als je een UPS hebt die via ethernet aan het netwerk hangt (een APC UPS bijvoorbeeld), dan kan je de status ervan monitoren met WInNUT (zie afbeelding). In de configuratie file kan je vervolgens aangeven welk bestand gestart moet worden op het moment dat WinNUT in actie moet komen. Dat bestand kan bijvoorbeeld een batch file zijn met de volgende opbouw:
net send <ipaddress> #shutdown
Nu weet ik niet zeker of dat “net send” commando goed gaat met de 10Micron mount, wellicht dat het “net send <ipaddress:port> #shutdown” moet zijn, maar dat ga ik de komende dagen voor je testen. Mocht dat niet werken, dan maak ik wel een java programma die dat wel netjes doet (kan ik meteen zelf gaan gebruiken). De pc wordt vervolgens uitgeschakeld via de programma-instellingen. Overigens is het denk ik beter eerst het stop commando te sturen en dan pas het shutdown command.
Ik gebruik WinNUT momenteel in combinatie met een APC UPS om mijn NAS en mijn werkstation uit te schakelen. De UPS zit rechtstreeks aan de NAS en geeft dus rechtstreeks het shutdown commando eraan, maar WinNUT zorgt voor het uitzetten van mijn pc.
Nicolàs
https://www.dehilster.info/astronomy
In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.