Reply To: NGC 6960 “the Witches Broom”

Activity Forums Astrofotografie Deepsky NGC 6960 “the Witches Broom” Reply To: NGC 6960 “the Witches Broom”

InFINNityDeck
Participant

Ik ben natuurlijk nog vrij nieuw in dit wereldje (net een jaar aan het fotograferen) en heb hier nog nooit een SQM meter naar de hemel gericht, maar als ik op een heldere avond in het observatorium ben, hoef ik geen verlichting aan te doen, het is er licht zat van alle lichtvervuiling. Toch vind ik het opmerkelijk wat voor kwaliteit er überhaupt hier in Nederland haalbaar is. Afgelopen weken was de horizon diverse malen tot op circa 20 graden hoogte gekleurd van het omgevingslicht. Desalniettemin vind ik mijn Pelikaan en Zwanemuur niet tegenvallen, en dat zelfde vind ik van jouw Heksenbezem. Van zowel jouw als mijn opnames zijn er beslist mindere exemplaren op Astrobin etc. te vinden.

Natuurlijk zou het mooi zijn als we een SQM van boven de 21 hadden, vooral omdat het dan mogelijk is in kortere tijd dezelfde kwaliteit te halen (en wellicht meer detail?), maar persoonlijk vind ik het juist een uitdaging om onder onze omstandigheden toch tot mooie platen te komen.

Hou vol dus en laat ons meer van dat moois zien, ik zie ernaar uit!

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Scroll to Top