Activity › Forums › Astrofotografie › Deepsky › NGC7129 augustus-september 2019 › Reply To: NGC7129 augustus-september 2019
Hoi Kees,
ik was al van plan de totale belichting door de duwen naar meer dan 10 uur (afgelopen nacht gingen de geplande 80 minuten blauw al niet door doordat de bewolking eerder arriveerde dan verwacht). Die opname van Oleg Bryzgalov die je vond, laat goed zien wat er dan mogelijk wordt, een indrukwekkende plaat wel! Op naar de 16 uur dan maar! :-)
Dank voor die nuttige tabellen, ik zal die post eens goed bestuderen en dan komende winter eens experimenteren. Wat ik niet verwacht had, is dat langere subs contraproductief zijn bij lichtvervuiling. Uiteraard pak je meer airglow op, maar je zou denken ook meer licht van de objecten (en dat in verhouding), dus ik begrijp nog niet zo goed waarom het beter is korter te belichten as er meer airglow is. Zeer interessant dus en weer iets om in te verdiepen!
Nicolàs
PS: Ik zie dat Olav met een 10″ f3.8 kijker werkt, ik zal dus wat meer uurtjes dan zijn 16 nodig hebben… maar dat houdt me van de straat!
https://www.dehilster.info/astronomy
In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.