Activity › Forums › Astrotechniek › Telescopen › Telescoop collimeren › Reply To: Telescoop collimeren
Ik moet er nog wat verder mee prutsen voordat ik hem vrij geef, maar uiteindelijk wil ik CollimatorGrabber wel gaan verspreiden. De software is naar verwachting ook goed op een ster te gebruiken, maar dat moet ik nog testen.
De afbeeldingen van mijn vorige post betroffen de C11-XLT die aanvankelijk op InFINNity Deck gemonteerd zat, voordat ik overstapte naar een C11-XLT-EdgeHD (ex @musquetier). Die C11-XLT-EdgeHD moet ik nog testen, maar hierbij wel alvast een plaat in focus van de XLT, waarin de Airy-disc en diffractiecirkels goed te zien zijn, geheel naar verwachting volgens de theorie. Het kruis in de afbeeldingen (even er op klikken om hem goed te kunnen zien) wordt veroorzaakt door de spider van de 300mm Newton die als collimator dient.
Nicolàs
https://www.dehilster.info/astronomy
In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.