Activity › Forums › Astrotechniek › Telescopen › Telescoop collimeren › Reply To: Telescoop collimeren
Gisteravond was het voor de afwisseling weer eens helder en dus heb ik CollimatorGrabber op een echte ster getest. :-)
Het object in kwestie was Capella, die op dat moment op een hoogte van circa 60 graden stond. Met mijn C11-EdgeHD, een 2 x Televue Powermate en de ZWO ASI174MM heb ik vervolgens met CollimatorGrabber 30 opnamen gemaakt. Vanochtend heb ik ook 30 opnamen gemaakt met de C11-XLT achter de collimator, wederom met de 2 x PowerMate en ZWO ASI174MM.
In onderstaande animatie (als ie niet beweegt, dan even er op klikken) is links het beeld van de C11-XLT/Collimator combinatie te zien en rechts de combinatie C11-EdgeHD/Capella. De seeing was circa 2″ (volgens MeteoBlue).
Het mag duidelijk zijn wat het voordeel van een collimator is…
Nicolàs
https://www.dehilster.info/astronomy
In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.