Reply To: Meten van field curvature (beeldveldwelving) en tilt (kanteling)

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken Meten van field curvature (beeldveldwelving) en tilt (kanteling) Reply To: Meten van field curvature (beeldveldwelving) en tilt (kanteling)

han.k
Participant

Nicolàs,

Bedankt voor de aanpassingen. De spreadsheet heb ik geladen in Open Office. Helaas zijn de solver instellingen niet meegekomen. De solver krijg ik niet aan het werk. Zie onder. Zijn dit de goede instellingen?

Er blijft volgens mij een fundamenteel probleem dat de afwijkingenpopulatie niet aan een standaard normaal verdeling voldoet. De afwijkingen zijn dus niet volgens een Gaussische kromme verdeelt. Ik heb in principe de zelfde routines in Pascal programeertaal uitgeprobeert en bij een sigma ofwel standaard devatie (wat jij kappa noemt) van 2, of 2.5 of 3 dan wordt er altijd een outlier gevonden bij goede V-curve data. Deze ligt dan of 1) bij het focus (waar de de data van de hyperbool af kan wijken door de seeing) of 2) bij een van de wings omdat een van de wings een iets andere helling heeft.  Deze goede data wordt pas weer meegenomen als ik de sigma (kappa),  5 of 7 maak. Maar dan werkt de statistiek totaal niet meer en worden er nooit outliers gevonden.

Dus met pratijk data zie ik dat er altijd minstens een outlier gevonden wordt ook bij een sigma(kappa) van 3. Je bent in dat geval dus goede data aan het weggooien. De hyperbool is een goede tot zeer goede benadering voor de focus V-curve maar de afwijkingen van de focus V-curve zijn niet normaal verdeelt. Mijn huidige strategie is nu de invloed van outlier(s) te beperken. De fout tussen V-curve en hyperbool wordt als volgt berekend  (Pascal):

{smart error calculation to limits errors for extreme outliers}
error:=hfd_hyperbola - v_curve[i,2] ;{hfd error in simulation}
if error < 0 then
total_error:=total_error - error/v_curve[i,2] {if v_curve[i,2] is large positive outlier then limit error to v_curve[i,2]/v_curve[i,2]=1 maximum}
else
total_error:=total_error + error/hfd_hyperbola; {if v_curve[i,2] is large negative outlier then limit error to hfd_hyperbola/hfd_hyperbola=1 maximum}

Je kan statistiek wel toepassen als voor elke focuspunt drie of meer metingen worden gedaan. De afwijkingen van deze meetwaarden voldoen wel aan een normaal verdeling.

Nietemin, de spreadsheet wil ik verder uitproberen. Nu alleen nog de solver aan het werk krijgen.

Han

Scroll to Top