Reply To: Eenvoudige collimatie tool voor RC en SCT-kijkers

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken Eenvoudige collimatie tool voor RC en SCT-kijkers Reply To: Eenvoudige collimatie tool voor RC en SCT-kijkers

InFINNityDeck
Participant

Om het systeem helemaal optimaal te kunnen collimeren zal er ongetwijfeld een optische bank aan te pas moeten komen, ook om de brandpuntsafstand te kunnen bepalen en eventueel de hoofdspiegel perfect te kunnen uitlijnen etc. etc. Voor mijn €350 euro kostende RC6 weet ik niet of dit nog de moeite waard is maar vooralsnog ben ik in ieder geval super blij met deze aankoop van de RC6. Met vriendelijke groeten, Rutger Bus

Mooi resultaat Rutger!

Voor het afstellen van de primaire spiegel is geen optische bank nodig, wel een paar eenvoudige hulpstukken die ook prima van karton te maken zijn. Als je stap 1 van mijn artikel over het collimeren van een RC volgt, dan valt dit met eenvoudige middelen prima te doen. Als je bij het afstellen van zowel de primaire als secundaire spiegel één schroef ongemoeid laat (deze zou ik dan even duidelijk markeren), dan kan de spiegelafstand niet veranderen en is de Ronchi-test niet nodig en is de optische bank alleen een stuk gemakkelijker dan een echte ster.

Met twee van de drie schroeven is elke spiegel af te stellen. Het is alleen iets lastiger omdat, wat je normaal gesproken met de derde schroef doet, nu met twee schroeven moet doen.

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Scroll to Top