Activity › Forums › Astrotechniek › Methoden en Technieken › Eenvoudige collimatie tool voor RC en SCT-kijkers › Reply To: Eenvoudige collimatie tool voor RC en SCT-kijkers
Mooi resultaat Rutger! Voor het afstellen van de primaire spiegel is geen optische bank nodig, wel een paar eenvoudige hulpstukken die ook prima van karton te maken zijn. Als je stap 1 van mijn artikel over het collimeren van een RC volgt, dan valt dit met eenvoudige middelen prima te doen. Als je bij het afstellen van zowel de primaire als secundaire spiegel één schroef ongemoeid laat (deze zou ik dan even duidelijk markeren), dan kan de spiegelafstand niet veranderen en is de Ronchi-test niet nodig en is de optische bank alleen een stuk gemakkelijker dan een echte ster. Met twee van de drie schroeven is elke spiegel af te stellen. Het is alleen iets lastiger omdat, wat je normaal gesproken met de derde schroef doet, nu met twee schroeven moet doen. Nicolàs
Oei, dat klinkt nog aardig ingewikkeld aangezien het maken uit karton toch nog wel enige afwijking met zich mee zal brengen. Zou het bepalen van de spiegelafstand met een Ronchi-filter het best fotografisch of optisch te doen zijn.? Ik neig naar fotografisch, maar ik lees in jou uitgebreide collimatieprocedure dat je ook een lens op je camera (ZWOASI294MC Pro in mijn geval) moet hebben.
Wanneer ik momenteel van voren in de buis van mijn RC6 kijk zie ik wel de bekende “Hall of Mirrors” dus dat zou al een indicatie moeten zijn dat de boel nagenoeg goed staat???. Misschien dat ik het maar laat bij het correct afstellen van de secundaire spiegel en maar genoegen neem met een kijker die net niet 100% presteert.