Reply To: Mars met Olympus Mons in oppositie op 13 oktober 2020

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Mars met Olympus Mons in oppositie op 13 oktober 2020 Reply To: Mars met Olympus Mons in oppositie op 13 oktober 2020

InFINNityDeck
Participant

Nicolàs, De wavelets in Registax werken als volgt: Met de schuiven op de diverse regels kun je instellen hoeveel verscherping wordt toegepast. Wat daarbij van belang is om te weten, is dat de omvang van de details die verscherpt worden, van boven naar beneden toeneemt. Dus op de bovenste regel verscherp je de kleinste details en op de onderste de grootste details. Precies weet ik het ook niet, maar het functioneert met fourieranalyse. Ik denk dat er op elke regel een groep signalen bewerkt wordt die tussen twee frequenties in ligt. Let wel op: Bij het verscherpen van de kleine details verscherp je ook de ruis mee. Maak daar dus met mate gebruik van. Je ziet zelf wel wanneer je te ver gaat. Ik begin meestal onderaan, dus bij de grootste details. Zeker wanneer de seeing slecht was. Bij goede seeing werk ik juist andersom. Vr. gr. Huub Willems

Naar aanleiding van Huub’s uitleg (waarvoor dank!), toch RegiStax weer eens opgepakt en de afzonderlijk lagen met wavelets bewerkt en daarna samengevoegd. Vervolgens alleen in PSP samengevoegd en de witbalans in orde gemaakt.

Ik ben er nog niet over uit wat ik nu mooier vind. De ‘zachte’ versie spreekt me nog steeds meer aan aangezien dit meer bij mijn visuele beleving past en daardoor natuurlijker aanvoelt. Bovendien moest ik bij RegiStax de-ringing toepassen om te voorkomen dat de planeet ‘ingelijst’ werd met een heldere rand. Uiteraard treedt ook hier de wet van behoud van ellende op: de rand is zacht, maar daardoor ook minder gedetailleerd.

Afijn, ik hoor graag jullie reacties, positief of negatief (of beide)! :-)

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Scroll to Top