Reply To: SQM waarde meten met je camera

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken SQM waarde meten met je camera Reply To: SQM waarde meten met je camera

han.k
Participant

Hello Nicolàs,

De pedestal is alleen nodig voor de eerste meting gebaseerd op de gemiddelde achtergrondwaarde.  Je kan eenvoudig een bias of dark nemen en daar de gemiddelde waarde van af lezen met ASTAP. Deze waarde is vast. Bij mijn ASI 1600 is het 300. ASTAP geeft de pixel waarde aan in de status bar tusen twee []. Je kan ook het popup menu gebruiken om het statistisch gemiddelde/mean van de opname te bepalen.

Het twee en derde getal zijn gebaseerd op de ruis van de achtergrond. De ruis komt bij moderne camera voornamelijk van de shot noise van het inkomende licht. De ruis is dan de wortel van het aantal elektrons. De pedestal waarde heeft daar geen invloed op. Echter bij een sterk signaal wordt de ruis relatief steeds minder en gaat de pixel ongelijkheid meespelen of zelfs overheersen. De praktijk moet gaan bewijzen of methode nauwkeurig is voor alle camera. Voor de meting gebaseerd op ruis is het belangrijk dat de achtergrond overheerst dus wat langere belichting als 50 seconden of meer zijn nodig.

Zodra het helder is ga ik tijdens de schemering metingen doen en vergelijken met mijn Unihedron SQM-L meter.

Klopt de gerapporteerde waarde 19.6 met deze kaart?:

Han

https://www.lightpollutionmap.info/#zoom=6.88&lat=52.2900&lon=7.1229&layers=0BTFFFFFFFFFFFFFFFF

overlay “World map 2015”, the zenith sky brightness scale goes down to SQM<17.5

Scroll to Top