Reply To: De zon op 16 juni 2021 met animatie van zonnevlek AR2833

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel De zon op 16 juni 2021 met animatie van zonnevlek AR2833 Reply To: De zon op 16 juni 2021 met animatie van zonnevlek AR2833

InFINNityDeck
Participant

Hoi Paul,

dank voor je opbouwende kritiek, altijd erg welkom, houdt me scherp (en de platen ook ;-))!

Ik zag dat ik nog een opname had liggen, nu van 07:57UTC, een minuut na de wat wazige opname. Ik heb tussen de twee opnieuw scherp gesteld en dat lijkt wel wat verschil te maken.

Ik zal kijken of ik de data bij jou kan krijgen, het filmpje van 30 seconden is ‘slechts’ 6Gb. De hoeveelheden data is echt ongekend in deze hobby, de zonsverduistering slurpte even 306Gb opslagcapaciteit op, met een vriendelijk mailtje van mijn NAS tot gevolg. Sinds gisteren is de NAS druk bezig met de eerste van vier nieuwe 4Tb schijven op te nemen. De eerste is over een uur of twee klaar, dan gaat de tweede erin, morgen de derde en dan hopelijk overmorgen de vierde en heb ik weer even voldoende capaciteit. :-) Drie ervan staan in SHR-mode (Synology Hybrid Raid) en vormen dan samen een 8Tb disc met 1 schijf overtolligheid. De vierde schijf is een zogeheten hot-spare, die automatisch in gebruik genomen wordt zodra een van de drie andere het loodje legt.

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Scroll to Top