Activity › Forums › Astrofotografie › Zonnestelsel › Scherpstellen op de zon › Reply To: Scherpstellen op de zon
Hallo Nicolàs,
Ik ben benieuwd hoe goed de focusroutine van Nina het doet. Uit de Nina documentatie begrijp ik dat ze een curve fit doen tegenover een Gaussian vorm.
In CCDCiel wordt de curve fit gedaan tegen een hyperbool. CCDCiel kijkt naar het kwadraat van het contrast van vier nabijgelegen pixels en middelt die waarden. Dat doet de routine voor de hele opname. Het is dus eigenlijk het kwadraat van de slope (richtingscoëfficiënt) van de opname. Voor kleurensensors (en zwart-wit) worden standaard de RGGB pixels gesommeerd omdat die flink kunnen storen. Verder wordt de contrast curve op zijn kop gezet zodat hij door de standaard focusroutine gebruikt kan worden.
Het contrast meten over de hele opname zelf heb ik wel eens geprobeerd maar dat gaf geen goede resultaten.
Ik heb geen idee hoe het in een DSLR cameras word gedaan. Daarop wel eens gegoogled maar kon geen goede beschrijving vinden. Dat bedrijfsgeheim zullen ze ook niet snel publiceren.
Paul,
CCDciel werkt niet met video cameras.
Han