Activity › Forums › Astrofotografie › Zonnestelsel › Zon van 7 sept 2021 met AR2866 en AR2868 › Reply To: Zon van 7 sept 2021 met AR2866 en AR2868
September 14, 2021 at 22:38
Participant
Hoi Francis,
een paar puntjes ter overweging:
- Bij een achromaat hebben niet alle kleuren hetzelfde brandpuntsafstand (bij een APO ook niet, maar daar zijn de verschillen kleiner);
- Ga je in kleur fotograferen, dan is dus niet het hele spectrum in focus;
- Ga je in kleur fotograferen, dan gaat dat ten koste van de resolutie (zie mijn artikel, met name het deel over de kleurencamera);
- Met een monochroom camera kan je voor de RGB opnames apart scherpstellen (als je van te voren het verschil tussen de filters weet en van een motorfocuser gebruik maakt, dan is het een kwestie van één keer echt scherpstellen en daarna een paar stappen corrigeren);
- Kleurenfilters zijn breedbandig, dus ook binnen die bandbreedte kan bij een achromaat wat onscherpte optreden;
- Een 152mm refractor geeft mooie resolutie! Ik heb met mijn 150mm Esprit opnames gemaakt die niet onderdoen aan die van mijn C11.
- Een DayStar Quark werkt pas optimaal bij f/15 – f/30, full-disc opnames zijn dan alleen mogelijk met een full-frame camera als je de volle 152mm wilt gebruiken om details te zien;
- Omdat je bij de Zon zeer smalbandig bezig bent, maakt het voor gebruik met een H-alpha filter zoals de Quark het type objectief vrijwel niet uit, het kan zelfs met een goede singlet.
Hopelijk kan je hier iets mee.
Nicolàs
https://www.dehilster.info/astronomy
In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.