Reply To: Baader Astrosolar Safety folie OD 5.0 veiligheid

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Baader Astrosolar Safety folie OD 5.0 veiligheid Reply To: Baader Astrosolar Safety folie OD 5.0 veiligheid

InFINNityDeck
Participant

Hoi Francis,

het heeft geen zin het Baader Continuum filter met een IR passeerfilter te combineren. Zoals ik in dit draadje heb laten zien, blokkeren de huidige Continuum filters alles boven de 560nm.

Ik heb ook gemeld dat het ND5.0 filter prima te combineren is met het Continuum filter, maar dat dat inderdaad ten koste van de belichtingstijden gaat. Met alleen het ND5.0 folie op de C11 EdgeHD is de belichtingstijd circa 0.25ms, in combinatie met het groen filter circa 3.2ms, met het Continuum filter circa 6.8ms.

Belangrijker is nog de seeing. De diameter van de C11 is dermate groot dat deze gevoelig is voor slechte seeing. Het is om die reden dat @paulvolman en ik hebben besloten een Solar Scintillation Seeing Monitor te bouwen. Ook bij visueel waarnemen is dit duidelijk zichtbaar: bij slechte seeing zijn zonnevlekken niet meer dan een wazige vlek, bij goede seeing is het beeld bijna onwerkelijk. De foto’s die ik met mijn C11 genomen heb en op dit forum heb laat zien zijn allemaal het resultaat van veel geduld en nog meer mislukte opnamen. Ik fotografeer de zon dagelijks (voornamelijk met de SkyWatcher Esprit 150ED) en tot noch toe waren er (in de afgelopen 2 maanden) slechts een handvol dagen dat de omstandigheden dermate goed waren dat opnames met de C11 zin hadden. Het is dus niet zo dat het filter wonderen doet onder minder dan ideale omstandigheden.

In combinatie met ND3.8 folie zullen de filters uiteraard beter presteren, de belichtingstijd zal een factor 16 korter zijn. Die folie is echter momenteel niet in C11-formaat verkrijgbaar. Bovendien is het niet veilig voor visueel waarnemen. En ook met die folie geldt dat de seeing allesbepalend is.

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Scroll to Top