Reply To: NGC 1499 Californianevel

Activity Forums Astrofotografie Deepsky NGC 1499 Californianevel Reply To: NGC 1499 Californianevel

Verheijen
Participant

Hallo Hans, jammer dat je star adventurer maar 2 minuten kan volgen met je telelens van 200 mm. Ik weet dat er alleen een uuras op gemonteerd zit. Je zou dit kunnen verbeteren met een kleine volgkijker en volg camera zodat je precies kunt volgen. Ik weet niet of er een pool zoeker op zit. Als je er een op heb zitten probeer zo goed mogelijk op de Pool af te stellen. Zo voorkom je declinatie drift. Ik weet niet met welke camera je werkt. Als dat een DSLR camera is , is 2 minuten voldoende met een lichtvervuilingsfilter. Je kunt de ISO op 400 zetten of op 800. Maar je woont in een licht vervuilend gebied. dat staat in RGB geen lange belichtingstijden toe. Je zult in serie opnamen moeten werken en uit proberen wat met 2 minuten als beste resultaat uit de bus komt. De achtergrond moet mooi donker zijn. dan is het goed. Maar dat zal jij ongetwijfeld nu wel weten. Ik gebruik altijd DSS om mee te stacken. daar zit heel wat in, dat kun je van internet halen. APP heb ik als demo gehad maar ik vind het een moeilijk toegankelijk programma. Zo heeft iedereen wel een methode om opnamen samen te voegen. Flat field opnamen kun je het beste overdag doen. Dat is niet temperatuur onafhankelijk. Wel dark frames, die maak je na de opname reeks met dezelfde belichtingstijd als van de light frames. Maak er zo veel mogelijk van, zeg maar 30 stuks als je 40 of 50 light frames hebt gemaakt. Daarna de bias frames met een zo kort mogelijke sluitertijd van de camera. Dat gaat erg snel en maak er 30 stuks van of meer als je meer light frames hebt gemaakt. dan krijg je geheid een goede opname. Als je een telelens gebruikt benut niet de volle opening, dat kan afbeeldingsfouten op leveren. Beter is om het diafragma op F 5,6 te zetten i.p.v. F 4. Ik doe dit altijd zo. Maar goed, de keus is aan jou. Ik wens je prettige feestdagen en een beter 2022. Succes met het opnemen. Groetjes, Hans.

Scroll to Top